Forfatter
Paul Auster
Paul Auster (1947-2024) er en af de mest læste amerikanske forfattere i Danmark og hans forfatterskab indeholder et utal af værker i et bredt genrespænd, hvori han blandt andet beskriver medmenneskelige relationer og skæbnesvangre møder i et storbymiljø.
Den travle storby, New York City, udgør som oftest miljøet for Paul Austers romaner, og fungerer som en fascinerende ramme for læseren. De tre romaner By af glas (1985), Genfærd (1986) og Det aflåste værelse (1986) er for eksempel nogle af Austers tidlige værker, og fælles for de tre er, at byen New York spiller en stor rolle.
“New York var et uudtømmeligt rum, en labyrint af endeløse skridt, og uanset hvor langt han gik, uanset hvor fortrolig han blev med sit kvarter og dets gader, havde han altid fornemmelsen af at fare vild”
Dette uudtømmelige rum er altså Austers foretrukne miljø, og benyttes for eksempel også i romanen Moon Palace (1989) som omhandler en ung, forældreløs dreng, der kommer til New York og skal forsøge at klare sig i den barske storby.
Et andet gennemgående tema i klassisk Auster-stil er det skæbnesvangre møde mellem mennesker, og hvordan karakterernes liv uundgåeligt griber ind i hinanden på uforudsigelige måder. Dette er romanerne Brooklyn dårskab (2005), Sunset Park (2010) og 4 3 2 1 (2017) blandt andet eksempler på. Den sidstnævnte roman er en omfangsrig fortælling om en ung mands dannelsesrejse, og når Auster i flere af sine romaner gør brug af denne trope om en ung mand, der forsøger at finde sig selv i storbyen, skriver han sig ind i en bestemt, realistisk romanform. Austers styrke ligger i, at han er i stand til at skrive om denne dannelsesrejse på en bevægende, tankevækkende og troværdig måde.
I modsætning til de ovennævnte, klassiske Auster-romaner, har han også udgivet både digte, en brevudveksling, essays og selvbiografier. Samlede digte (2012) er for eksempel en ujævn digtsamling, hvori man på en periode på 12 år ser en udvikling i Austers digtning. Det samme tidslige aspekt ser man i den tre år lange brevudveksling Nu og her (2012) mellem Auster selv og J.M. Coetzee, hvori der bliver skrevet frit fra leveren om emner som: litteratur, litterær kritik og hvad det vil sige at skrive.
At Auster bringer sig selv på banen i sit forfatterskab, kommer også til syne i de essayistiske træk i romanen Opfindelsen af ensomhed (1993) og i særdeleshed i samlingen af essays: Samtaler med fremmede (2020). Desuden har han også udgivet de to ærlige og detaljerede selvbiografier Vinternoter (2012) og Rapport fra de indre landskaber (2013), som beskriver hans oplevelse fra barndom til ungdom.
Paul Auster er altså en meget alsidig forfatter når det kommer til genreaspektet, men som oftest bibeholder han sit fokus på at skabe spænding og undersøge identitet og medmenneskelige relationer. At han er voldsomt populær blandt danske læsere, og flere gange har fået udgivet værker i Danmark, førend de er kommet ud i hans eget hjemland, USA, kan måske have noget at gøre med, at han tilbyder os danskere en form for storbytravlhed, spænding og drama, som kun kan opleves i romaner i og om New York.
Paul Auster (1947-2024) er en af de mest læste amerikanske forfattere i Danmark og hans forfatterskab indeholder et utal af værker i et bredt genrespænd, hvori han blandt andet beskriver medmenneskelige relationer og skæbnesvangre møder i et storbymiljø.
Den travle storby, New York City, udgør som oftest miljøet for Paul Austers romaner, og fungerer som en fascinerende ramme for læseren. De tre romaner By af glas (1985), Genfærd (1986) og Det aflåste værelse (1986) er for eksempel nogle af Austers tidlige værker, og fælles for de tre er, at byen New York spiller en stor rolle.
“New York var et uudtømmeligt rum, en labyrint af endeløse skridt, og uanset hvor langt han gik, uanset hvor fortrolig han blev med sit kvarter og dets gader, havde han altid fornemmelsen af at fare vild”
Dette uudtømmelige rum er altså Austers foretrukne miljø, og benyttes for eksempel også i romanen Moon Palace (1989) som omhandler en ung, forældreløs dreng, der kommer til New York og skal forsøge at klare sig i den barske storby.
Et andet gennemgående tema i klassisk Auster-stil er det skæbnesvangre møde mellem mennesker, og hvordan karakterernes liv uundgåeligt griber ind i hinanden på uforudsigelige måder. Dette er romanerne Brooklyn dårskab (2005), Sunset Park (2010) og 4 3 2 1 (2017) blandt andet eksempler på. Den sidstnævnte roman er en omfangsrig fortælling om en ung mands dannelsesrejse, og når Auster i flere af sine romaner gør brug af denne trope om en ung mand, der forsøger at finde sig selv i storbyen, skriver han sig ind i en bestemt, realistisk romanform. Austers styrke ligger i, at han er i stand til at skrive om denne dannelsesrejse på en bevægende, tankevækkende og troværdig måde.
I modsætning til de ovennævnte, klassiske Auster-romaner, har han også udgivet både digte, en brevudveksling, essays og selvbiografier. Samlede digte (2012) er for eksempel en ujævn digtsamling, hvori man på en periode på 12 år ser en udvikling i Austers digtning. Det samme tidslige aspekt ser man i den tre år lange brevudveksling Nu og her (2012) mellem Auster selv og J.M. Coetzee, hvori der bliver skrevet frit fra leveren om emner som: litteratur, litterær kritik og hvad det vil sige at skrive.
At Auster bringer sig selv på banen i sit forfatterskab, kommer også til syne i de essayistiske træk i romanen Opfindelsen af ensomhed (1993) og i særdeleshed i samlingen af essays: Samtaler med fremmede (2020). Desuden har han også udgivet de to ærlige og detaljerede selvbiografier Vinternoter (2012) og Rapport fra de indre landskaber (2013), som beskriver hans oplevelse fra barndom til ungdom.
Paul Auster er altså en meget alsidig forfatter når det kommer til genreaspektet, men som oftest bibeholder han sit fokus på at skabe spænding og undersøge identitet og medmenneskelige relationer. At han er voldsomt populær blandt danske læsere, og flere gange har fået udgivet værker i Danmark, førend de er kommet ud i hans eget hjemland, USA, kan måske have noget at gøre med, at han tilbyder os danskere en form for storbytravlhed, spænding og drama, som kun kan opleves i romaner i og om New York.