Twilight - Tusmørke

2012
)

Tusmørke af Stephenie Meyer

28 sep.16

Teenagepigen Bella Swan er villig til at risikere alt, da hun forelsker sig i vampyren Edward. Den internationale succesbasker om passioneret teenagekærlighed holder stadig.

Det er elleve år siden Stephenie Meyers debutroman ’Tusmørke’ udkom på dansk. Bogen blev startskuddet på forfatterens internationale karriere og en gigantisk storsælgende succes akkurat som filmen, der kunne ses i biografen i 2008. Twilight Sagaen om 17-årige Bella Swan, vampyren Edward Cullen og varulven Jacob Black består af i alt fire bøger. Der opstod en kæmpe hype omkring bøgernes univers, hovedpersonerne og det som udvikler sig til at være et fantastisk spændende trekantsdrama mellem Bella, Edward og Jacob. Debatten blandt seriens fans var livlig: hvem var den lækreste, var man på Team Edward eller Team Jacob? Der spredte sig en subkultur udelukkende baseret på Meyers univers og dertil knyttet fanfiktion. I 2012 mundede det ud i endnu en hypet romansucces: Fifty Shades of Grey af E. L. James.

Det var en interessant oplevelse at genlæse ’Tusmørke’, som jeg stiftede bekendtskab med for ti år siden. Dengang fandtes der nærmest kun Anne Rices fortræffelige vampyrkrønike om vampyren Lestat, som satte vampyren i et andet lys, end vi kender det fra myten om Dracula. Med ’Tusmørke’ skriver Meyer en lettere tilgængelig roman for unge med teenageproblematikker, målgruppen let kan identificere sig med: venskab, forældrekonflikter, den første store kærlighed og en spirende seksualitet. Vampyren og genren generelt blev romantiseret, hvilket resulterede i en sand lavine af serier om vampyrer, varulve, engle og andre overnaturlige væsner, som kommer inden for menneskelig rækkevidde og dermed forelskelse med dramatiske konsekvenser til følge. Nu gjaldt det ikke længere gyset men den passionerede kærlighed tilføjet seksuelle undertoner. Pludselig var det legalt for både unge og voksne at læse om overnaturlige verdner med etiketten dark fantasy og paranormal romance.

Holder ’Tusmørke’ så stadig? Efter at have læst meget i genren, kan jeg efterhånden godt kende forskel på skidt og kanel, og i den optik mener jeg, at dramaet omkring Bella og Edward stadig holder. Det er super underholdende og selv filmen (den første), kan jeg godkende som en vellykket filmatisering. Dog er der ting ved Bellas karakter og ikke mindst underkastelse af Edwards dominans (ja ja, Fifty Shades of Grey!), som stadig generer mig. Jeg kan godt stille spørgsmålstegn ved kvaliteten af Meyers skrivetalent, men det opvejes til fulde af en forrygende handling, som med de rette greb fastholder opmærksomheden helt fra starten. Romanen har i øvrigt en fantastisk indledning, der i den grad vækker nysgerrighed og tvinger dig til at læse videre.

I dette efterår udkommer Stephenie Meyer med sin nye thriller ’Kemikeren’, som er hendes første udgivelse udenfor Twilight universet siden science fiction romanen ’Vandrende sjæle’. Det bliver usandsynligt spændende at se, hvordan hendes skrivestil har udviklet sig, og om hun stadig formår at skabe international hype og succes.

Sesam
Birgitte Brix
25915615