Mit navn er Justice - spionen i vinduet

2023
)

Mit navn er Justice – Spionen i vinduet

22 sep.23

Anden Verdenskrig er brudt ud, og det præger hverdagen på kostskolen Highbury House i fjerde bind af den spændende krimiserie for tweens.

Fjerde bog i serien er lige så velskrevet og spændende som de tre foregående, og den kan læses selvstændigt, hvis man har lyst til det. Men det vil være en skam at snyde sig selv for de andre bøger i serien.

Året er 1939 og 2. Verdenskrig er brudt ud, hvilket har medført ændringer i Highbury House. Justice er klar over at dette år på kostskolen bliver anderledes. Ikke kun pga. krigen, men fordi krigen har betyder at St. Wilfreds Drengeskole, er blevet evakueret fra byen, og er flyttet ind på Highbury House. Drengene og pigerne kan se hinanden, men opfordres til ikke at have yderligere kontakt. Tjenestepigerne har tilsluttet sig kvindernes frivillige hjælpekorps, så alle eleverne skal nu hjælpe med at løse de huslige pligter, og det er Justice meget tilfreds med.

Justice deler igen værelse med de fem velkendte piger, som alle efterhånden er blevet hendes gode veninder. Snart begynder mærkelige hændelser at finde sted, bla. dukker et mystisk ansigt op i vinduet udenfor pigernes værelse om natten. Justice mistænker, at der befinder sig spioner på skolen, og beslutter sig for at undersøge sagen. Da hendes elskede far forsvinder, står Justice overfor den største udfordring nogensinde, siden hun mistede sin mor til kræft, og hun må nu virkelig stole på sine venner.

Serien om Justice minder mig om en ung Miss Marple i Agatha Christies romaner. ’Spionen i vinduet’ handler om krigen, og hvordan den påvirker dagligdagen, særligt da pigernes populære fransklærer bliver dræbt, men den fortæller også om at søge retfærdighed, og kæmpe for det man tror på.

Forholdet mellem Justice og hendes venner er troværdigt, og forskellige holdninger og mennesker er repræsenteret både blandt hendes venner fra sovesalen, men også hendes øvrige venner. Justice er ikke længere en usikker 12-årig, som dengang hun ankom til Highbury House, hun er på vej til at blive voksen, og det er spændende at følge hendes udvikling samt hendes spirende venskab med Henry fra drengeskolen. Indsatserne er højere nu, truslerne mere tydelige, og forfatteren har bragt mere mørke til serien, uden at charmen er gået tabt.

Gads Børnebøger
Julie Rotne
136214462