Det tavse vidne

2019
)

Det tavse vidne af Elly Griffiths

15 okt.19

Den slagfærdige arkæolog Ruth Galloway er tilbage i bedre form end nogensinde.

Hovedpersonen Ruth er pragtfuld. En anelse socialt handicappet, lidt overvægtig og med en noget broget vennekreds. I denne historie er hun langt væk fra Saltmarsken og de vante omgivelser. En af hendes studiekammerater, Dan Golding, er omkommet ved en brand, og da hun senere modtager et brev fra ham, sendt dagen før han døde, bliver hun mistænksom og beslutter at holde ferie i Blackpool i Nordengland.

Nelson holder også ferie hos sin familie i Blackpool og bliver involveret i den samme sag som Ruth. Det viser sig hurtigt, at noget ikke er, som det skal være, og at branden var påsat. Nu gælder det for Ruth om at finde ud af, hvad det var, Dan havde opdaget, men der er mange, der ikke er interesserede i, at sandheden kommer frem. Det bliver farligt, ikke kun for Ruth og Kate og Cathbath, som er med hende på ferie, men også andre står for skud.

Jeg holder meget af skrivestilen og den dejlige britiske humor i bøgerne om Ruth. Sprudlende og velskrevne med et indviklet plot, der holder hele vejen. Det er så skønt med en anderledes hovedperson, og det må man sige, at Ruth på alle måder er. For det første er hun arkæolog og knogleekspert og ikke ansat inden for politiet. Derudover er hendes personlighed noget helt for sig selv. Hun er en af de få, hvor jeg gerne vil læse om hendes privatliv, og i modsætning til de fleste andre krimiserier vil jeg faktisk gerne have mere.

Som de tidligere bøger fanger den lige fra første side, og spændingskurven er stigende hele bogen igennem. På intet tidspunkt føles historien lang, tværtimod sad jeg det meste af tiden på det yderste af stolen i bare spænding. Så igen en virkelig en god læseoplevelse, og slutningen skriger på en bog mere.

Ruth Galloway-krimierne er nogle af de allerbedste krimier, så jeg anbefaler dem til alle krimilæsere - og læs dem endeligt i rigtig rækkefølge, da der – heldigvis - er en del om personernes privatliv ved siden af selve krimihistorien.

Gad
Lærke Pade
47052319