Lygtemændene

2023
)

Lygtemændene

01 aug.23

Arkæologen Ruth Galloway er ikke længere politiets knogleekspert, men drages ind i efterforskningen, da en dømt morder tilbyder sin hjælp.

Ruth Galloway, arkæolog og knogleekspert, arbejder ikke længere for politiet i Norfolk, men alligevel bliver hun indblandet i en sag. Den morddømte Ivar March vil fortælle politiet, hvor de kan finde flere kvindelig, men kun hvis det bliver Ruth, der skal stå for udgravningerne. Så kriminalkommissær Nelson må til Cambridge for at få Ruth med på holdet. Det bliver et sejt og langtrukkent opklaringsarbejde og kan det virkelig passe, at Nelson har taget fejl? Er Ivar skyldig eller uskyldig i de mord, han et dømt for? Snakken går mellem politifolkene og de er bestemt ikke enige.

Endnu en fantastisk historie med Ruth Galloway i hovedrollen. Som altid er hun skarp og præcis, og selvom forholdet til Nelson, som er far til hendes datter Kate, stadig er noget anstrengt, er Ruth meget opsat på, at det på ingen måde må påvirke hendes professionalitet. Det er hun alt for selvstændig og stolt til.

Meget velskrevet og spændende krimi uden at være voldsomt blodig, da det hovedsageligt handler om opklaringen efter forbrydelserne er begået. Samtidig er den temmelig humoristisk, ikke mindst takket været Ruth og hendes sammensatte personlighed og det er virkelig et stort plus. Det får serien til at skille sig ud fra mange andre gode krimiserier – og bestemt på den gode måde. I det hele taget er der et usædvanligt godt persongalleri rundt om Ruth og det er altid en glæde at støde på dem igen.

Bogen er tolvte bind i serien om Ruth Galloway og de kan i princippet læses uafhængig af hinanden, da krimidelen afslutter i hvert bind. Jeg foretrækker dog at læse dem i kronologisk rækkefølge, da personernes privatliv er en temmelig stor del af handlingen. I denne serie er det bestemt et gode og det overtager aldrig for alvor handlingen, hvilket jeg synes er vigtig i krimier.

Jeg vil anbefale serien til alle krimilæsere og specielt til dem, der elsker engelske krimier. De er på ingen måde i den barske og voldsomme ende af genren, så de kan læses af de fleste.

Gad
Lærke Pade