Huset på klippen

2018
)

Huset på klippen

22 okt.18

Et persongalleri i topklasse og en dejlig underfundig humor er nogle af de ingredienser, der gør serien om Ruth Galloway helt og aldeles fantastisk.

Ruth er tilbage efter barselsorlov og involveres i en uhyggelig og spektakulær sag, da der under nogle undersøgelser om kysterosion bliver fundet knogler fra ikke mindre end seks personer. Mistanken falder hurtig på soldater fra krigens tid, og det bliver en voldsom og farlig opklaring, som Harry Nelson fra Norfolks politi kommer til at stå i spidsen for. Nelson er også far til Ruths lille pige Kate, en kendsgerning de prøver at hemmeligholde, da Nelson er lykkelig gift med Michelle. Flere mord senere er gerningsmændene ved at være indkredset, og så bliver det for alvor farligt for Ruth.

Det er fantastisk, hvordan forfatteren formår at bruge såvel naturen som vejret til at gøre historien både spændende og gribende. Hendes beskrivelser får mig til at være der og opleve området, som historierne foregår i. Jeg elsker Ruth, der er meget anderledes end andre hovedpersoner med hendes mutte attitude og uperfekte udseende. I denne bog er hun temmelig usikker på sig selv især i moderrollen, hvilket kun gør hende endnu mere menneskelig og nem at holde af. Vi lærer Nelson langt bedre at kende – han viser en meget blød side af sig selv, så snart han er i nærheden af Kate, og det klæder ham. Også druiden Cathbad, som er en af Ruth venner, træder i karakter, og på trods af store forskelligheder udvikles langsomt et venskab mellem Nelson og Cathbad. Jeg synes personerne vokser og udvikler sig bøgerne igennem, og jeg er ret vild med de fleste af dem.

Ely Griffiths krimier er hverken voldsomt blodige eller uhyggelige og kan læses af alle krimifans. De skal læses i kronologisk rækkefølge, selvom hver bog indeholder en afsluttet kriminalsag. De er velskrevne og med dejlige naturbeskrivelser og et flot sprog. Kan varmt anbefales

Gad
Lærke Pade
54791143