Mars : myter, magi og missioner

2022
)

Mars : myter, magi og missioner

16 sep.22

Smukt illustreret, velskrevet og letforståelig fortælling om Mars, vores røde nabo og genstand for talløse spekulationer gennem tusindvis af år.

Tina Ibsen er astrofysiker. Hun har tidligere skrevet bøger om nordlyset og universet, og så er hun vært på podcasten RumSnak sammen med techjournalist Anders Høeg Nissen. Nu er hun aktuel med bogen ’Mars – myter, magi og missioner’, som går helt i dybden med den fascinerende røde planet, der er vores nabo i solsystemet.

Igennem otte kapitler kommer Ibsen omkring stort og småt om Mars. Vi starter med de tidligste observationer af Mars, der ligger ca. 70.000 år tilbage. Der er nemlig fundet hulemalerier i Tsodilo Hills i Botswana, der afbilleder Mars tæt på Mælkevejens lysende bånd.

Fra de tidligste menneskers opfattelse af Mars til de mere videnskabelige observationer. Da teleskopet bliver opfundet i begyndelsen af 1600-tallet, får man mulighed for at studere Mars på nærmere hold. Det gav mulighed for at beregne planetens størrelse, et Mars-døgns længde, afstanden til jorden m.m.

Senere i 1800-tallet begyndte man at spekulere på, om Mars var beboet. Der blev nemlig observeret nogle kanaler på planeten, der så ud til at være kunstige. Drømmen om liv på naboplaneten levede i en periode, indtil den blev endeligt knust, da astronomer efter at have observeret atmosfæren gennem længere tid kunne konstatere, at størstedelen af den tynde atmosfære består af kuldioxid.

Det har nu ikke afholdt os fra at forsøge at nå Mars. Ibsen fortæller om de mange missioner til Mars, hvor USA og Sovjetunionen konkurrerede om at komme først. I 1962 lykkedes det Sovjetunionen at sende rumsonden Mars 1 afsted, men man mistede kommunikationen med den, før den nåede Mars. Det blev derfor USA, der blev først til at lave en dokumenteret flyby af Mars med Mariner 4 d. 15. juli 1965.

Ibsen tager os også en tur til det indre af Mars, såvel som fortæller om overfladen som mange af os forbinder med det røde støv. Men Mars er også hjemsted for solsystemets største vulkan, Olympus Mons, der rejser sig hele 21 kilometer over overfladen og har et areal større end Danmark. Vi kommer også omkring Mars’ atmosfære, og Ibsen forsøger at svare på, om der er eller har været liv på Mars.

Til sidst prøver Ibsen at spå om, hvornår og hvordan turen vil gå til Mars. Bl.a. kommer hun ind på, at det ikke er nok at have teknologien til at lave ilt ud af Mars atmosfære, eller at man får genbrugelige raketter. Det er i høj grad også nødvendigt at indhente viden om, hvordan ophold i rummet påvirker mennesket. For eksempel har et forsøg vist, at folk i vægtløs tilstand får et fald i de kognitive funktioner.

’Mars – myter, magi og missioner’ er super spændende læsning. Dels giver Tina Ibsen et historisk overblik, der går væsentligt længere tilbage, end jeg forestillede mig. Dels er der masser af interessante videnskabelige facts og vedkommende insider-fortællinger fra danske forskere, som har arbejdet på missionerne sammen med NASA og ESA (Den Europæiske Rumorganisation). Endelig er bogen også fuld af flotte fotos og illustrationer, som får den røde planet til at komme helt tæt på.

Hvis man har den mindste interesse i Mars eller Rummet i det hele taget, så er Tina Ibsens bog en letforståelig og spændende indføring. Hvert kapitel afsluttes med en kort opsummering af de vigtigste pointer, så bogen vil også være velegnet til undervisning. Dog er der desværre ikke en oversigt over brugte kilder og forslag til videre læsning.

134106174
9788727001418
184