London (Vide verden)

2012
)

London (Vide verden)

10 mar.19

London er mange verdener samlet i én og byder på uendelige muligheder. Man kan besøge byen i få dage og med det samme forstå, hvorfor så mange elsker den og har lyst til at blive.

Bogens intro er fuld af kærlighed til London. Fordi London er en ægte metropol. Der er så meget at opleve, at man næsten kan få en form for kulturel stress. Man kan simpelthen ikke overskue alle de tilbud, der udbydes indenfor teater, kunst, koncerter, forestillinger etc.

Bogen indeholder også et tilbageblik på London under Blitzen, der kostede mere end 40.000 mennesker livet. Man kan i den forbindelse opleve Churchills underjordiske kommandocentral. Om den store rolle London spiller i det store modesystem og et afsnit det store undergrundsnetværk ’The Tube’, som er den ældste undergrundstogbane i verden. Lone Theils kalder London for "En slags FN uden kedelige møder", fordi mangfoldigheden på alle måder er så helt fantastisk og overvældende. Der er afsnit om verdenskunst, den spændende Sydbred, maden, London i litteraturen, Westminster Abbey, det store udbud af verdens bedste kunstnere, Bloomsbury og selvfølgelig de særlige sorte taxaer.

Dette er endnu en helt forrygende bog i serien Vide verden. Intro til bogen er skrevet af teaterchef på Det Kongelige Teater og tidligere operachef på Royal Opera House, Covent Garden Operaen i London, Kasper Holten. Han er forelsket i London: "Det må jeg ganske enkelt være, for hvad kan forklaringen ellers være på, at jeg finder det let pirrende og spændende at opleve severe delays på Piccadilly Line-tuben en torsdag morgen, hvor jeg skal skifte på Kings' Cross-stationen, der er så befærdet, at der hver dag passerer flere mennesker gennem den end gennem Heathrow Airport".

Har man besøgt London er der ingen vej tilbage. Man må tilslutte sig Kasper Holtens kærlighedserklæring fuldt ud og hengive sig til byen, især når man tør bevæge sig væk fra smukke Oxford Street eller Big Ben og betragte alt det andet, der foregår i hæsblæsende, poetiske og skønne London.

Aarhus Universitetsforlag
29529434
9788771240382