Hvileløs : Wittenbergjournalerne

2021
)

Hvileløs : Wittenbergjournalerne

10 feb.22

En ualmindelig stemningsfuld historie med dystre og paranormale beskrivelser. Gennemført sær og meget underholdende.

Dagbogen fortæller om Gertrud Wittenberg, hvis liv går med at jagte spøgelser. Økonomisk er hun støttet af en rig anonym velgører ’Shylock’, som kontakter hende pr. brev samt skaffer hende informanter, så Gertrud kan besøge hjemsøgte lokationer, tilbringe en nat på stedet og forsøge at finde ud af, hvad der i virkeligheden er sket.

Gertrud forsøger ikke at hjælpe ånderne, men ønsker kun at finde beviser på deres tilstedeværelse. Privat bor hun sammen med hamsteren Nina Hagen, og indimellem ser hun sine naboer Ingvar og Tylle. Når ikke hun er på spøgelsesjagt, fungerer hun allerbedst i sit eget selskab, hvor hun spiser kiks og ser serier. Gertrud tænker: ”Der var ikke plads til selskab i mit hoved”. Indimellem de forskellige spøgelsesfortællinger, fører Gertrud en form for drømmedagbog fyldt med surrealistiske drømme fra barndommen, bla. om en dreng med et hundehoved og en masse fugle. Efterhånden kan man som læser ikke gennemskue, hvad der er virkelighed, og hvad der måske udelukkende foregår i Gertruds eget hoved. Hver spøgelsesfortælling afsluttes med en række tegninger af lokationen med fokus på de omtalte steder.

Forfatteren fortæller gys med et poetisk sprog. Da Gertrud en aften varmer gløgg, konstaterer fortællestemmen på Gertruds vegne: ”Den karamelliserede sukker lægger en sød, beskyttende hinde over vinterdepressionen”. Ditte Maja Noach fortæller en grum historie, der samtidig også er virkelig sensitiv. Det er en vidunderlig idé at lege med bogens form og få den til at fremstå som en dagbog med elastik omkring. John Kenn Mortensens fine tegninger afslutter hvert kapitel og øger fornemmelsen af hemmelig og intim dagbog. Teksten veksler teksten mellem at være faglig og fortællende. Som helhed et det et finurligt og vellykket værk i al sin anderledeshed.

Cobolt
61673768
9788770858694