2019
)

Gravkammeret af Tess Gerritsen

25 feb.19

Endnu en nervepirrende og velfortalt krimi med et gennemført og veldrejet plot af Tess Gerritsen.

Tess Gerritsen skriver krimier i den barske ende af genren. Ligeså grumme og onde de er, lige så geniale og overraskende er de. 'Gravkammeret' er ingen undtagelse.

På et privat museum findes en mumie i kælderen, og alle tror, den er meget gammel og velholdt. Det viser sig dog, at liget har både plomber i tænderne og en kugle i anklen, så særlig gammelt er det næppe. Hurtigt står det klart, at Madam X, som mumien bliver kaldt, ikke er det eneste nyere mumificerede lig, der dukker op, og snart går den vilde jagt på en grusom og udspekuleret morder. Ligenes tilstand viser, at det er en person med stort kendskab til arkæologi, men alligevel er sagen ikke lige til. Jane Rizzoli kæmper både mod tiden og mod en morder, der kommer tættere og tættere på opklaringsarbejdet.

Jane Rizzoli og Maura Isles er nogle af mine yndlings hovedpersoner. De er knivskarpe, og deres professionelle samarbejde og private venskab er beskrevet realistisk. Også Janes hold af politifolk er blandt mine absolutte favoritter, og 'Gravkammeret' er et yderst velkomment gensyn med dem alle. Deres privatliv fylder lige præcis det, jeg synes, det skal. Man lærer dem at kende, men det tager aldrig overhånd. Det er en hårfin balance, og forfatteren har fundet den.

'Gravkammeret' er syvende bind, og serien bliver bedre og bedre. Tess Gerritsen er uddannet læge, og det skinner tydeligt igennem, og gør beskrivelserne af menneskekroppen meget realistisk og skræmmende.

Jeg kan anbefale serien til alle, der kan lide krimier i den barske ende. Bøgerne kan læses uafhængigt af hinanden, da hver kriminalsag afsluttes, men da man følger hovedpersonernes udvikling, vil jeg foretrække at læse dem i kronologisk rækkefølge.

Jentas
Anne Mette Poulsen
46145666