Goldstein

2019
)

Goldstein : Gereon Raths tredje sag af Volker Kutscher

27 aug.19

Bogens vigtigste kvalitet er den enestående litterære Berlin-stemning, og spændingen holdes til sidste side i tredje bind af Kutchers krimiserie.

Efter historien om et mord i filmmiljøet i Den stumme død er vi nu kommet til bind 3 i genudgivelsen af Kutschers stemningsfulde Berlin-krimiserie om Gereon Rath. I denne meget omfangsrige fortælling er der flere indviklede veje i plottet at slås med. Der er fx en død ung indbrudstyvs, hvor politiet har en hel del af ansvaret, der er en amerikansk gangsters besøg i Berlin (er han mon hidkaldt lejemorder?) og så er der en intern magtkamp mellem mafiaagtige grupperinger i den plagede by. Rath har samtidig også et lidt belastet afhængighedsforhold til en af byens største kriminelle profiler.

Georg Rath har desuden et lidt svært forhold til sin måske-kæreste Charlotte Ritter, hun er nu langt i sit pæne borgerlige jurastudie og opsat på en politikarriere.Når den næste filmatisering af historien forhåbentlig rammer de danske TV-skærme, er jeg spændt på at se, hvilken skikkelse hun får, om hun stadig er den socialt belastede triste - men kønne pige, eller vi også ser jura-identiteten her.

Bogens vigtigste kvalitet er den enestående Berlin-stemning, årstallet er 1931, og nazisterne er endnu mest pøbelagtige racister. Det bliver snart anderlede og skildres meget tankevækkende. Selvom der er mange detaljer at administrere, så holder spændingsniveauet til sidste side. Men her i tredje bind, som er langt bedre end andet bind, er det stadig den litterære stemning, der vejer tungest.

Gereon Rath-krimi no 3
Hanne Lund
9788711915363