Foran flaget

2018
)

Foran flaget af Jules Verne

21 apr.19

Romanen er fra 1896, her første gang på dansk, en spændende historie og en tidlig forudsigelse af tilstande, som verden først kom til at kende halvtreds år senere.

Hovedpersonen Thomas Roch er en gal og genial videnskabsmand, og karakteren er bygget på en virkelig person François Eugène Turpin (1848-1927), der var fransk kemiker og primært arbejdede med udvikling af eksplosiver. Thomas Roch opfinder ’Lynstrålen’, et masseødelæggelsesvåben, som rigtigt mange gerne vil have fingrene i. Thomas Roch kan dog ikke få held med at sælge idéen til den franske regering, så han bliver bitter og paranoid og begynder at miste forstanden.

Thomas Roch anbringes på nerveklinikken Healthful House, i New Bern, North Carolina, hvor han får en plejer, Gaydon, der både skal overvåge ham, men også passe på ham. En dag bortføres de begge af den mystiske Greve af Artigas og de fragtes til hans hemmelige skjulested, vulkanen Back-Cup, i øgruppen Bermuda, hvor ingen mennesker tør komme, da ingen ved om vulkanen pludseligt går i udbrud. Her sidder de fanget i en grotte i månedsvis. Greven viser sig desuden at være den frygtede pirat Ker Kerraje. Piraterne undervurderer Gaydon og giver ham en masse friheder, og Gaydon er heller ikke den, han udgiver sig for.

Romanen har været filmatiseret under forskellige titler tidligere, men den aldrig tidligere har været oversat. Det er en virkeligt spændende fortælling, som udfolder Jules Vernes’ videnskabelige baggrund. Som i de fleste af hans andre romaner, er hovedrolleindehaveren en mand, med en god forstand, der udvikler en ny teknologi, der gør det muligt at rejse til eksotiske og ukendte steder. Jules Vernes romaner tager sine læsere på tværs af kontinenter, under oceanerne, gennem jorden, og selv i rummet.

Jules Verne (1828-1905) fandt inspiration i virkelige hændelser og personer, og der blev faktisk anlagt sag mod ham for ærekrænkelser i slutningen af 1800-tallet. Han er kendt som science-fiction genrens forgænger, fordi han tog udgangspunkt i datidens videnskab og opdagelser, som han digtede videre på. Hans tænkte fremtidsfortællinger er stadigt yderst populære i dag. Han var gode venner med både Victor Hugo og Alexandre Dumas, som begge gav ham gode råd om at skrive. Selvom Jules Verne skrev mange skuespil, essays, bøger af faglitteratur, rejsebeskrivelser og noveller, er han bedst kendt for sine romaner.

Det Poetiske Bureau
Lejf Rasmussen
55096287