Anmeldelse
Brande i natten af Michael Connelly
- Log ind for at skrive kommentarer
Connelly bliver bedre og bedre, og den unge, surfende Ballard er en gevinst for serien og for hele krimigenren.
Harry Bosch er til begravelsen af sin gamle mentor John Jack. Det viser sig, at han har efterladt en uopklaret, gammel sag til Bosch, som han sætter sig for at løse sammen med sin fritidsmakker Renée Ballard.
Bosch har vi lært at kende i nu 19 krimier siden 1995, mens Ballard optrådte første gang i 'Nathold' fra 2018 og fandt sammen med Bosch i 'Mørkets ridder' fra 2019.
Bosch er pensioneret, men kan ikke holde sig fra faget. Ballard har fast natholdstjeneste som kriminalassistent og kan derfor bruge nogen af døgnets lyse timer til at samarbejde mere eller mindre uofficielt med Bosch. Samtidig arbejder hun i tjenesten på en sag, hvor en ung hjemløs er brændt inde i sit telt. Tilsyneladende en banal ulykke, men kun tilsyneladende.
Bosch har også en anden sag, hvor han hjælper sin halvbror, der er forsvarer for en psykisk ustabil ung mand, der er tiltalt for at dræbe en profileret højesteretsdommer med knivstik.
Sagen, de arver fra John Jack, har mange mærkelige aspekter. Hvorfor ”stjal” John Jack sagen fra arkiverne, da han blev pensioneret, og hvorfor har han tilsyneladende ikke selv forsket i den, den snes år, han har haft den hjemme? Den drejer sig om en ung mand, der omkring 30 år tidligere var blevet likvideret i et typisk bandedistrikt i Los Angeles – tilsyneladende under en narkohandel.
Det er ikke let at efterforske en så gammel sag, hvor mange af vidnerne er døde eller forsvundne, men ved fælles hjælp lykkes det for Ballard og Bosch at støve nok op til at kunne ane nogle konturer og finde både motiv og mistænkt.
Det er en no-nonsense krimi, hvor makkerparrets metoder måske ikke altid er lige efter bogen, men de er begge drevet af en ubestikkelig retfærdighedssans, så det tilgiver man dem nemt.
- Log ind for at skrive kommentarer
Connelly bliver bedre og bedre, og den unge, surfende Ballard er en gevinst for serien og for hele krimigenren.
Harry Bosch er til begravelsen af sin gamle mentor John Jack. Det viser sig, at han har efterladt en uopklaret, gammel sag til Bosch, som han sætter sig for at løse sammen med sin fritidsmakker Renée Ballard.
Bosch har vi lært at kende i nu 19 krimier siden 1995, mens Ballard optrådte første gang i 'Nathold' fra 2018 og fandt sammen med Bosch i 'Mørkets ridder' fra 2019.
Bosch er pensioneret, men kan ikke holde sig fra faget. Ballard har fast natholdstjeneste som kriminalassistent og kan derfor bruge nogen af døgnets lyse timer til at samarbejde mere eller mindre uofficielt med Bosch. Samtidig arbejder hun i tjenesten på en sag, hvor en ung hjemløs er brændt inde i sit telt. Tilsyneladende en banal ulykke, men kun tilsyneladende.
Bosch har også en anden sag, hvor han hjælper sin halvbror, der er forsvarer for en psykisk ustabil ung mand, der er tiltalt for at dræbe en profileret højesteretsdommer med knivstik.
Sagen, de arver fra John Jack, har mange mærkelige aspekter. Hvorfor ”stjal” John Jack sagen fra arkiverne, da han blev pensioneret, og hvorfor har han tilsyneladende ikke selv forsket i den, den snes år, han har haft den hjemme? Den drejer sig om en ung mand, der omkring 30 år tidligere var blevet likvideret i et typisk bandedistrikt i Los Angeles – tilsyneladende under en narkohandel.
Det er ikke let at efterforske en så gammel sag, hvor mange af vidnerne er døde eller forsvundne, men ved fælles hjælp lykkes det for Ballard og Bosch at støve nok op til at kunne ane nogle konturer og finde både motiv og mistænkt.
Det er en no-nonsense krimi, hvor makkerparrets metoder måske ikke altid er lige efter bogen, men de er begge drevet af en ubestikkelig retfærdighedssans, så det tilgiver man dem nemt.
Kommentarer