Mordbrand

2016
)

Mordbrand af Michael Connelly

02 sep.16

Intrigerne står i kø, når makkerparret Bosch og Soto går i krig mod korruption, snigmord og brand. Anbefales til alle der holder af klassiske krimier og kvalitet.

Bosch er atter tilbage. Han arbejder stadig i afdelingen for uafsluttede og kolde sager. Han har dog nået en alder, hvor han burde være på pension, men i lighed med andre seriers kriminalassistenter, kan Bosch ikke slippe arbejdet. Derfor er han ansat på en åremålskontrakt, der udløber i løbet af et år. Makkeren David Chu er blevet udskiftet. Der blæser nye vinde i politietaten, og en masse nye, unge betjente er blevet ansat i afdelingen. Det bliver en af disse, Bosch får som makker. Lucia Sotos karriere er først begyndt, men allerede nu har hun vist strålende evner. Makkerparret sættes på en højprofileret sag om et muligt bandeskyderi, der nu er endt med dødsfald som følge af blodforgiftning efter, at offeret har levet med en kugle i ryggen i ti år. Manden har været meget fremme i medierne i forbindelse med en politikers kamp om borgmesterposten, men er der andet end politik bag denne eksponering? Bosch aner urent trav.

Urent trav bliver også et stridspunkt mellem Bosch og Soto. For hun arbejder tilsyneladende i døgndrift; bare ikke på den aktuelle sag. Hvad har hun gang i? Og kan Bosch stole på hende? Lidt elementært snuseri giver svar på disse spørgsmål – og Bosch viser sig fra sin mest medmenneskelige side, da han tilbyder at hjælpe hende med opklaringen af den sag, der har store konsekvenser for hendes liv.

Regler og papirclips bliver bøjet, så det passer ind i Bosch’ dagsorden i denne bog. Han er tilbage i absolut topform. Michael Connelly har endnu en gang skrevet en mesterlig krimi, hvor alle tråde samles, og alt går op i en højere enhed. Bosch viser tæft for opklaring og gode evner, når det kommer til oplæring af nye folk. Bogen kan sagtens læses uafhængigt af de øvrige i serien. Har man mod på at læse alle 15 bind i serien, vil jeg dog anbefale at tage dem fra en ende af. Niveauet i samtlige bøger er højt; og denne er bestemt ingen undtagelse. Både denne bog og resten af serien bør læses af dem, der holder af klassiske kriminalhistorier som Ian Rankins serie med John Rebus eller Peter Robinsons serie med Alan Banks.

Klim
Søren K. Barsøe
52525586