Analyse
Michael, Ib - Kilroy Kilroy
Med vanlig sans for sprogblomster og prydede sætningskonstruktioner slår Ib Michael sig løs i Kilroy, Kilroy med en gribende historie om identitet og Syndefaldet.
Kilroy, Kilroy fra 1989 var på alle måder Ib Michaels gennembrudsroman, men det var langt fra den første han udgav. Hvis man stiller alle de bøger han har udgivet til dato op på en hylde i kronologisk rækkefølge, så ville Kilroy, Kilroy ligge ca. i midten af de i hvert fald 25 volumer, herunder rejseessays, bøger om indianere og andre folkeslag, romaner, digtsamlinger, dagbogsfragmenter etc. Selv hans romaner spænder bredt fra det science fiction prægede, over det historiske, magisk-realistiske til det mere indadsøgende og erindrende.
Kilroy, Kilroy blev udgivet i 1989, og det var et år præget af store omvæltninger over hele verden. Murens fald og skellet mellem øst og vest der blev (delvist) ophævet såvel som studenteroprøret i Kina på den Himmelske Freds Plads, som godt nok blev knust af det kinesiske militær, var med til at sætte globaliseringen, som alle taler om i dag (på godt og ondt) i sving. Tilfældigvis eller knap så tilfældigt tager Ib Michaels roman udgangspunkt i begivenheder på verdensscenen, som giver mindelser om de opbrud, der var på færde i samtiden, og det selv om Kilroy, Kilroy tager udgangspunkt i anden verdenskrig. I det hele taget: Kigger man nøjere på Ib Michaels forfatterskab, så afspejler hans stil både hans alder og begivenhederne omkring ham, ligesom et gennemgående træk kan siges at være den magisk-realistiske, hvor der tages afsæt i et realistisk univers, hvorefter begivenhederne svulmer op og vokser ud over den virkelighed, vi ellers kender.
Kilroy, Kilroy indeholder to spor. For det første tager den udgangspunkt i en ung dansk kvindes oplevelser i 80’ernes Tibet og Kina, hvor hun møder en ældre amerikansk pilot fra anden verdenskrig. For det andet er piloten Kilroy i centrum. Piloten fik det tilnavn, fordi han styrter i Stillehavet under krigen, hvor han mirakuløst overlever, men har mistet hukommelsen og bliver fundet og passet og plejet til han kommer til hægterne. Da amerikanerne kommer til øen, ignorerer de Kilroy, mens en japansk pilotkollega, der også er styrtet ned, lider en mere krank skæbne.
Historien handler om identitet, men det er også historien om Syndefaldet om igen. Symbolerne på syndefaldet er mange, men de er der også i en fordrejet form. Ib Michael trækker således på vestlig fællesmytisk vraggods og bruger det for at få gang i en ny erkendelsesproces. For at trække et par af symbolerne frem, kan nævnes, at piloterne falder ned fra himlen. Den kropslige lyst der overvælder ham og sansernes betydning; den paradisiske ø, men også det ironiske i, at tabet af det paradisiske indtræffer netop, da amerikanerne kommer og øen genkristnes. Kilroy kommer til at opleve stort og småt, fra Hiroshimabomben til indespærringen på en anstalt. Og Ib Michael fortæller historien indlevende med vanlig sans for sprogblomster og prydede sætningskonstruktioner.
Med vanlig sans for sprogblomster og prydede sætningskonstruktioner slår Ib Michael sig løs i Kilroy, Kilroy med en gribende historie om identitet og Syndefaldet.
Kilroy, Kilroy fra 1989 var på alle måder Ib Michaels gennembrudsroman, men det var langt fra den første han udgav. Hvis man stiller alle de bøger han har udgivet til dato op på en hylde i kronologisk rækkefølge, så ville Kilroy, Kilroy ligge ca. i midten af de i hvert fald 25 volumer, herunder rejseessays, bøger om indianere og andre folkeslag, romaner, digtsamlinger, dagbogsfragmenter etc. Selv hans romaner spænder bredt fra det science fiction prægede, over det historiske, magisk-realistiske til det mere indadsøgende og erindrende.
Kilroy, Kilroy blev udgivet i 1989, og det var et år præget af store omvæltninger over hele verden. Murens fald og skellet mellem øst og vest der blev (delvist) ophævet såvel som studenteroprøret i Kina på den Himmelske Freds Plads, som godt nok blev knust af det kinesiske militær, var med til at sætte globaliseringen, som alle taler om i dag (på godt og ondt) i sving. Tilfældigvis eller knap så tilfældigt tager Ib Michaels roman udgangspunkt i begivenheder på verdensscenen, som giver mindelser om de opbrud, der var på færde i samtiden, og det selv om Kilroy, Kilroy tager udgangspunkt i anden verdenskrig. I det hele taget: Kigger man nøjere på Ib Michaels forfatterskab, så afspejler hans stil både hans alder og begivenhederne omkring ham, ligesom et gennemgående træk kan siges at være den magisk-realistiske, hvor der tages afsæt i et realistisk univers, hvorefter begivenhederne svulmer op og vokser ud over den virkelighed, vi ellers kender.
Kilroy, Kilroy indeholder to spor. For det første tager den udgangspunkt i en ung dansk kvindes oplevelser i 80’ernes Tibet og Kina, hvor hun møder en ældre amerikansk pilot fra anden verdenskrig. For det andet er piloten Kilroy i centrum. Piloten fik det tilnavn, fordi han styrter i Stillehavet under krigen, hvor han mirakuløst overlever, men har mistet hukommelsen og bliver fundet og passet og plejet til han kommer til hægterne. Da amerikanerne kommer til øen, ignorerer de Kilroy, mens en japansk pilotkollega, der også er styrtet ned, lider en mere krank skæbne.
Historien handler om identitet, men det er også historien om Syndefaldet om igen. Symbolerne på syndefaldet er mange, men de er der også i en fordrejet form. Ib Michael trækker således på vestlig fællesmytisk vraggods og bruger det for at få gang i en ny erkendelsesproces. For at trække et par af symbolerne frem, kan nævnes, at piloterne falder ned fra himlen. Den kropslige lyst der overvælder ham og sansernes betydning; den paradisiske ø, men også det ironiske i, at tabet af det paradisiske indtræffer netop, da amerikanerne kommer og øen genkristnes. Kilroy kommer til at opleve stort og småt, fra Hiroshimabomben til indespærringen på en anstalt. Og Ib Michael fortæller historien indlevende med vanlig sans for sprogblomster og prydede sætningskonstruktioner.
Kommentarer