Bog

Oh, Romeo

Af (
2006
)

Anmeldelse

Oh, Romeo af Merete Pryds Helle

En realistisk samtidsroman om to unge menneskers umulige kærlighed, skrevet over William Shakespeares tragedie Romeo og Julie.

Julie er omkring 30 år, ph.d.-studerende på Retsmedicinsk institut. Hun bor alene i en lejlighed med balkon på Sankt Hans Torv på Nørrebro i København. Veninderne er næsten alle blevet gift, de er begyndt at få børn, og Julie føler sig skrigende ensom.

Romeo er indvandrer fra Iran. Han kører taxa, men kunne godt tænke sig at læse til læge. Inden familien flygtede til Danmark var Romeo drengesoldat som 10-årig. Hele hans familie bor i Sydhavnen.

Julies forældre derimod bor i en murermestervilla Søborg, som Julies far selv har bygget. Han er nu pensioneret og borgmesterkandidat for Dansk Flagparti. Julies mor har en blomsterbutik på Strandvejen.

En aften, Julie og hendes lillebror Tybalt har været i byen sammen efter en familiemiddag i Søborg, glemmer Julie sin taske i en taxa. Dagen efter ringer Romeo på Julies dør for at aflevere tasken, og hun inviterer ham på mad.

Romeo og Julie forelsker sig, og selvom de ved, begge deres familier vil være imod det, beslutter de sig for at gifte sig. Herefter sker en masse voldsomme ting, og det eneste, man sidder og håber på, mens man sluger den ene side efter den anden, er: "Hvis blot kærligheden overvinder alt".

Romanen foregår i efteråret 2005 i København, og der er mange referencer til Danmark 2005 - en lille prins bliver født, en ung dansk soldat mister livet i Irak og så videre. Og Romeo og Julie er i den grad moderne mennesker, der lever i Danmark anno 2005 med en Romeo, der går i fitnesscenter og en Julie, der fortæller om sine inderste tanker til sin blog.

Merete Pryds Helle har skrevet en fantastisk gribende og troværdig roman om Romeo og Julie. Og selvom romanen kun er på 127 sider, føler man, man kommer helt ind under huden på hovedpersonerne. Sproget er smukt og sanseligt og alligevel knapt og præcist. 

"Oh, Romeo" er en politisk roman om kulturforskelle og manglen på forståelse for "de andre", men vigtigst af alt er det en roman om den store, ægte kærlighed. Amor omnia vincit!

Analyse

Helle, Merete Pryds - Oh, Romeo

Merete Pryds Helles roman Oh, Romeo er en moderne genskrivning af Shakespeares klassiker Romeo og Julie. Og tro mod sit forlæg skorter det ikke på dramatikken.

Lad mig fortælle om en roman. Det er en roman om to mennesker, der mødes, om kærlighed og sød musik. Men det også en roman om modsætninger, der mødes og mangel på forståelse fra omverdenen. Merete Pryds Helles roman Oh, Romeo er en moderne genskrivning af Shakespeares klassiker Romeo og Julie. Og tro mod sit forlæg skorter det ikke på hverken de store følelser eller på dramatikken. Til gengæld lader hun handlingen udspille sig i en moderne virkelighed med direkte referencer til København og den danske hverdag anno 2005 med alt, hvad det indebærer af fremmedfjendskhed, i-pods og internet-blogs.

Den verden, som romanen udspiller sig i, er på mange måder sort/hvid. Det er en verden, der er opsplittet i en os versus dem-mentalitet. Det er en verden med en hårfin grænse mellem liv og død. Og det er en verden, hvor Romeo, der er iransk flygtning, kører rundt i sin taxa i de københavnske gader og drømmer om et bedre liv. Samtidig sidder Julie, der er datter af borgmesterkandidaten for Dansk Flagparti, og føler sig uendelig ensom i sin lejlighed på Sankt Hans Torv, når hun om aftnen vender hjem fra sine phd.-studier i retsmedicin. De to unge menneskers verdener er på mange måder fjerne fra hinanden. Men da de mødes midt i den grå hverdags trivialitet, øjner de begge en mulighed for, at de sorte og hvide nuancer kan blande sig og afføde en lang række farver, der gør livet mere farvestrålende for dem end tidligere.

Merete Pryds Helle har i romanens første halvdel fremskrevet en tilnærmelsesvis socialrealistisk skildring af danskernes hverdagsliv. I en minimalistisk og nøgtern tone forholder hun sig jordnært til tanker om akvariefisk, cykelture til og fra arbejde og til ensomme måltider foran fjernsynet. Julies ensomhed fylder siderne som en susende fornemmelse for ørene. Hun længes efter et liv med mand og børn, men må tilbringe den ene aften efter den anden i sin fint pyntede lejlighed med telefonen håbefuldt knyttet i hånden. På sammen måde fornemmes Romeos indholdsløse taxature som et fortvivlende og frustreret suk over alle de drømme, han længes efter, men som han ikke kan finde plads til. Begge lever de i familier, der ikke levner megen plads til forståelse for det liv, som ”de andre” lever – og det på trods af, at de to liv på mange måder minder om hinanden, hvilket Merete Pryds Helle bl.a. gør klart med følgende eksempel: ”To mænd står og betragter hver deres 3000 liters saltvandsakvarium(…). En af mændene indstiller termostaten en anelse. Den anden nuldrer lidt fiskefoder mellem fingrene. Det ene akvarium står i en fireværelses lejlighed i Sydhavnen, det andet i en murermestervilla i Søborg”. Problemet er bare, at personerne i lejligheden i Sydhavnen og personerne bag murermestervillaens vinduer aldrig får øjnene op for disse ligheder, hvorfor fordommene og skrækken for det ”fremmede” i stedet hober sig op.

Romeo og Julie mødes tilfældigt en sen nattetime i Romeos taxa. Hurtigt og voldsomt udvikler dette møde sig til en intens og sansemættet affære, der tager dem begge med storm. I denne sidste del af romanen udskiftes den jordnære hverdagsbeskrivelse til en hjertebankende og hæsblæsende forelskelse, der rækker ud over trivialiteten. Forpustet af begær, tankeløshed og blodets lystige rullen lader læseren sig rive med af de to elskendes lykke. Men samtidig sidder man også forbandet hjælpeløs og kan intet gøre for at stoppe den katastrofe, som man ved, vil komme, og som på et splitsekund splintrer den lykke og den mulighed for forsoning mellem de to verdener, som de to elskende repræsenterer. Den død, som Julie gennem sit arbejde er vant til at forholde sig kynisk og nøgternt til, bliver den eneste sørgelige udvej ud af den lavine af tilfældigheder, som har bragt de to turtelduers lykke på kollisionskurs.

Merete Pryds Helle har i mange af sine øvrige romaner beskæftiget sig med skæbnens vilje og livets eksistentielle gåder. Og også i Oh, Romeo får disse store spørgsmål lov at trænge sig på. Lykkens skrøbelighed, livets tilfældigheder og tilværelsens uudgrundelige veje fylder romanen som et udsagn om nogle fællesmenneskelige betingelser, der gør os alle ens. Disse udsagn bliver dog samtidig også formuleret som en indirekte politisk kommentar til de problemstillinger, som det danske samfund hver dag konfronteres med i forbindelse med indvandrerdebatten. Merete Pryds Helle forsøger at lade os få øjnene op for de grundlæggende betingelser, som vi mennesker har til fælles, i stedet for at fokusere på de ting, der gør os forskellige.

Cand.mag. Tina Brødsgaard Andersen, februar 2006

 

 

Litteratur om bogen

Artikler i aviser

Information
(heri 6/4 2011: Anne Middelboe Christensen: Når Romeo kører taxa og Julie har passeret de 77)
Artikel i forbindelse med opførslen af Oh Romeo som teater.

Kristeligt dagblad
(heri 20/10 2006: Elisabeth Friis: Helvede er ikke de andre).
Kronik om Simon Fruelunds Borgerligt tusmørke, Merete Pryds Helles Oh, Romeo og Ursula Andkjær Olsens Skønheden hænger på træerne.

Politiken
(heri 2/12 2006: Louise Helstrup: Sig mig lige...: Merete Pryds Helle).
Interview i anledning af romanen.

Anmeldelser i tidsskrifter

81.17 
Standart : anmeldelser af ny litteratur. - Litteraturmagasinet Standart.
(heri 2006, nr. 4, s. 26: Rolf Gerd Heitmann: En svær politisk kunst).

Anmeldelser i aviser

24/10 2006 Lars Handesten i Berlingske Tidende
12/10 2006 Christa Leve Poulsen i Børsen
12/10 2006 Marianne Ping Huang i Information
12/10 2006 Jon Helt Haarder i Jyllands-Posten
12/10 2006 Anders Juhl L. Rasmussen i Kristeligt dagblad
12/10 2006 Lise Garsdal i Politiken
13/10 Lars Bukdahl i Weekendavisen

Anmeldelser på nettet


Bookworm
Anne Gade Toppenberg: Merete Pryds Helle: Oh, Romeo
 

Generelt om forfatteren

Afsnit i bøger

81.6
Danske forfatterskaber/ Susan Mose, Peter Nyord, Ole Ravn. - Systime, 2005-.
(i bind 4: 1985-2005, s. 219-239: På kanten af det naturlige: Merete Pryds Helle).

81.6
Litteraturens stemmer: Gads danske forfatterleksikon/ redigeret af Benedicte Kieler og Klaus P. Mortensen. - Gad, 2000.
(heri s. 435-437: Merete Pryds Helle).

81.6
Litteraturens veje. - 2. udgave/ Johannes Fibiger, Gerd Lütken. - Systime, 2004.
(heri s. 445-448: Punktromaner og prosaeksperimenter: Christina Hesselholdt og Merete Pryds Helle).

81.64
Danske digtere i det 20. århundrede. - 4. udgave/ redigeret af Anne-Marie Mai. - Gad, 2000-.
(i bind 3, s. 467-472: Jon Helt Haarder: Merete Pryds Helle). 

81.65
Hvordan jeg blev forfatter/ Inge Eriksen (et al.).- Borgen, 1997.
(heri s. 29-39: Merete Pryds Helle: Hvordan jeg blev forfatter).

81.65
Hybrider: fra traditionsbevidsthed til radikaliserede litterære udtryk/ interviewer: Rolf Sindø. - Syddansk Universitetsforlag, 2003.
(heri s. 54-65: Smuglyt til englene: Merete Pryds Helle 1997).
Interview.

81.66
Bukdahl, Lars Generationsmaskinen : dansk litteratur som yngst 1990-2004. - Borgen, 2004.
(heri s. 80-81 og s. 425-28 om Merete Pryds Helle).

99.381
Dansk forfatterleksikon/ redigeret af John Chr. Jørgensen under medvirken af Thomas Bredsdorff. - Rosinante, 2001. - 2 bind.
(i Biografier, s. 177: Marianne Stidsen: Merete Pryds Helle).

Artikler i tidsskrifter

Ildfisken: tidsskrift for ny litteratur.
(heri 1997, nr. 16, s. 33-42: Rolf Højmark Jensen: Smuglyt til englene: samtale med Merete Pryds Helle).

37.1489605
Danske noter
(heri 2010, nr. 4, s. 48-53: Merete Pryds Helle: Brunch med Merete Pryds Helle)
Merete Pryds Helles anendelse af de nye digitale genre

80.5
Kritik. - Gyldendal.
(heri 1996, nr. 121, s. 5-11: Kirsten Landbo: En verden til forskel: Merete Pryds Helles forfatterskab og den nye prosa).

80.5
Passage: tidsskrift for litteratur og kritik.
(heri 1994, nr. 18, s. 121-125: Merete Pryds Helle: Verden er, som den er).
Merete Pryds Helle filosoferer over det at være forfatter.

Artikler i aviser

Berlingske Tidende
(heri 17/11 2000: Mai Misfeldt: Det er en kunst at fortælle).
Interview.

Informatión
(heri 16/1 1998: Karen Syberg: Det værste er altid fra virkeligheden).
Interview.

Information
(heri 5/8 2000: Jakob Hansen: Hjernens natur).
Samme artikel på forfatterens hjemmeside.
Om fascinationen af teknikkens natur hos to forfattere fra hver af det 20. århundredes ender, Johannes V. Jensen og Merete Pryds Helle.

Information
(heri 21/1 2010: Merete Pryds Helle: Litteraturen skal skyde spejlet i stykker).
Forfatterens litterære manifest.

Kristelig dagblad
(heri 19/1 2012: Nils Gunder Hansen: Alle Meretes mails til Maj (og mig) ).

Politiken
(heri 1/9 2001: Dorte Hygum Sørensen: At fiske i livets flod).
Interview.

Politiken
(heri 5/1 2011: Carsten Andersen: Merete Pryds Helle: De nye medier er fantastiske til fiktion)
Interview


Links

Forfatterweb
Dansk BiblioteksCenters forfatterportrætter. Kræver abonnement, men kan benyttes gratis på de fleste folkebiblioteker.


Bibliotekar Joan Høeg, Vejle Bibliotek

Bogdetaljer

Forlag
Rosinante
Faustnummer
26486025
ISBN
9788763805087
Antal sider
126

Brugernes anmeldelser

0 anmeldelse
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer