Kære Mai

2012
)

Kære Mai af Merete Pryds Helle

05 mar.12

Otte års mail-korrespondance samlet i ét. En beskrivelse af det kapitel i Merete Pryds Helles liv, hvor hun var bosiddende i Italien.

I en periode på otte år fra 1998 – 2006 var Merete Pryds Helle med familien bosat i Italien. Denne bog samler de mails som Merete i perioden sendte til veninden Mai. Forfatteren fortæller om både de små og de store ting i livet. Om hverdagens trummerum, om vejret og den smukke natur, om fårekyllingernes sang, om ildfluernes dans og om børnenes bløde, varme kærlighed.  Men også om kvindesindets besynderlige veje og vildveje, især når det angår at ”slå til”. At være nok mor, at være nok kæreste og at være nok forfatter!

Bogen er en énvejs-kommunikation, dvs. at det kun er Meretes mails man læser. Man får dog stadig en fornemmelse af venindens liv også, da der ofte henvises til venindens skilsmisse og nye kærlighedsforhold. Mange venskaber nævnes, de italienske venner, men også de danske, hvoraf mange er kendte danske kultur-personligheder.

Denne bog er mange ting på én gang. Det er både en ”almindelig” mailkorrespondance til en veninde, det er et indblik i kvindelivet og det er også et kig ind i en dansk kunstnerfamilies hverdag. De smukke beskrivelser af naturen og landskabet omkring Toscana er skønne at læse, og Merete Pryds Helle er dygtig med ord, det mærker man tydeligt. Desværre har bogen tendens til at blive kedelig og lidt langtrukken pga. de utroligt mange gentagelser – ala. ”hvordan er vejret i dag”, ”hvad fik vi at spise i går”, og ”nu skal jeg have menstraution igen”? Men måske er det netop også det forfatteren vil fortælle? At ligegyldigt hvor i verden du bosætter dig, så er livet og hverdagen stadig den samme – det er kun dig selv der er herre over hvad dagene vil bringe?

Merete Pryds Helle slog igennem med romanen ’Fiske i livets flod’, 2000, men er nok mest kendt for ’Oh, Romeo’ fra 2006. Hun er gift med lyrikeren Morten Søndergaard og mor til Sophus og Agathe. Desuden er hun søster til nu afdøde tv-læge Jannie Helle.

Politiken
29166110
Anne Marie Ploug