Forfatter
Don DeLillo
Don DeLillo er nok ikke så kendt i Danmark, men hans forfatterskab er ét af de vigtigste og bedste tilbud, hvis man ønsker et indblik i den moderne amerikanske kultur. En af hans vigtigste værker er 'Den faldende mand', som er en refleksion over, hvad terrorangrebet den 11. september 2001 har betydet for New York – særligt for de mennesker, der bebor storbyen til daglig.
Han debuterede med romanen ”Americana” (1971), som målrettet beskriver vores nutidige mediekultur. Siden er det blevet til en lang række romaner, der indkredser den amerikanske virkelighed fra rock’n’roll, storkapital, teknologi, forurening, koldkrig, paranoia, præsidentmord, massekultur til terrorisme.
I uoversatte romaner som Players (1977) og The names (1982) møder man terrortemaet hos DeLillo, men først i romanerne Vægten (1988) og Mao II (1991) udgør terrorismens idé og natur hans hovedinteresse. De sidstnævnte er begge oversat til dansk.
DeLillos romaner omtales ofte som politiske – en forståelse forfatteren selv vedkender sig. Dette er ikke mindst synligt i den letlæste Mao II, som er DeLillos bedste terrorroman. Set fra en litterær synsvinkel får terrorisme her et interessant analytisk potentiale. Romanens hovedfigur, forfatteren Bill Gray, foreslår følgende forbindelse mellem litteratur og terror:
”For mange år siden gik jeg og troede, at det var muligt for en romanforfatter at ændre en kulturs indre liv. Nu har bombemagere og revolvermænd overtaget det territorium. De går til angreb på den menneskelige bevidsthed. Det som forfattere plejede at gøre, før vi alle sammen blev en del af systemet.”
Læs mere om Don DeLillo forfatterskab her.
Don DeLillo er nok ikke så kendt i Danmark, men hans forfatterskab er ét af de vigtigste og bedste tilbud, hvis man ønsker et indblik i den moderne amerikanske kultur. En af hans vigtigste værker er 'Den faldende mand', som er en refleksion over, hvad terrorangrebet den 11. september 2001 har betydet for New York – særligt for de mennesker, der bebor storbyen til daglig.
Han debuterede med romanen ”Americana” (1971), som målrettet beskriver vores nutidige mediekultur. Siden er det blevet til en lang række romaner, der indkredser den amerikanske virkelighed fra rock’n’roll, storkapital, teknologi, forurening, koldkrig, paranoia, præsidentmord, massekultur til terrorisme.
I uoversatte romaner som Players (1977) og The names (1982) møder man terrortemaet hos DeLillo, men først i romanerne Vægten (1988) og Mao II (1991) udgør terrorismens idé og natur hans hovedinteresse. De sidstnævnte er begge oversat til dansk.
DeLillos romaner omtales ofte som politiske – en forståelse forfatteren selv vedkender sig. Dette er ikke mindst synligt i den letlæste Mao II, som er DeLillos bedste terrorroman. Set fra en litterær synsvinkel får terrorisme her et interessant analytisk potentiale. Romanens hovedfigur, forfatteren Bill Gray, foreslår følgende forbindelse mellem litteratur og terror:
”For mange år siden gik jeg og troede, at det var muligt for en romanforfatter at ændre en kulturs indre liv. Nu har bombemagere og revolvermænd overtaget det territorium. De går til angreb på den menneskelige bevidsthed. Det som forfattere plejede at gøre, før vi alle sammen blev en del af systemet.”
Læs mere om Don DeLillo forfatterskab her.