Forfatter
Claus Beck-Nielsen
Claus Beck-Nielsen udfordrer grænserne mellem fiktion og virkelighed med sine mangeartede identitetsundersøgende værker. Med selviscenesættelsen af sin død i 2001 bliver hans 'jeg' destrueret for at genoplive som Fugl Føniks i form af Madame Nielsen.
Forfatterinden, skuespilleren og kunstneren Madame Nielsen står i sin aktualitet som en genkendelig dame, men bag hende står Claus Beck-Nielsen (f. 1963), der med sit store forfatterskab i 90'erne og 00'erne udforskede identitet, død og sprogets spændevidde. Før drabet på Claus Beck-Nielsen bemærkede han sig som alsidig kunstner og indtog den danske litterære scene med værket 'Vejlederne' i 1997 efter uddannelse fra Forfatterskolen i 1993.
'Vejlederne' står som litterært pejlemærke for resten af Beck-Nielsens forfatterskab med de to noveller 'Den anden dreng' og 'Afløseren', der hver tematiserer og bearbejder tabet af selvet og mødet med "det andet". Det er et værk, som bliver skrevet så diffust, at det kan være svært for læseren at skildre karaktererne fra hinanden og forstå, hvad der foregår. Værket fremviser Beck-Nielsens konstante venden-tilbage til destruktionen - både som sprog og plot. I 'Vejlederne' introduceres vi således til, hvad der bliver kendetegnende for Beck-Nielsens kunstneriske projekt, hvor alting befinder sig imellem. Vi møder det i debutromanen 'Horne Land' (1999), hvor læseren langsomt, for hvert kapitel, bliver præsenteret for romanens karakterer, men akkurat så lidt, at vi konstant må revurdere den information, vi har fået, og i 'Selvudslettelser' (2002), hvor hovedpersonen er navngivet efter forfatteren selv og konstant hopper imellem forskellige identiteter, så selvet ikke er til at finde, og jeg'et er fuldstændig opløst.
Det hele kulminerer med den ultimative selvudslettelse ved annonceringen af sin død i 2001, efterfulgt af den selvskrevne biografi 'Claus Beck-Nielsen (1963-2001)' fra 2003, hvor forfatteren Claus Beck-Nielsen understreger sit performende livskunstværk ved at gå fra hus og familie og agere hjemløs og dernæst skrive en roman om det med udgangspunkt i den mediedækning, det medførte. Beck-Nielsens leg med fiktions spændevidde bliver for alvor understreget.
Efter sin selverklærede død i 2001 fortsætter han dog med at skrive under forskellige pseudonymer, blandt andet clausbeck-nielsen.net, frataget sin menneskelighed, tingsliggjort og fjernet fra den døde forfatter. Som clausbeck-nielsen.net skriver han 'Selvmordsaktionen', hvor vi endnu en gang befinder os i et spændende grænseland skabt af forfatterens identitetsløshed. Der bliver igen arbejdet med romangenrens mulighed for udvidelse ved, at hovedpersonen deler navn med sin skaber. Vi følger Nielsen og kompagnonen Rasmussen og deres rejse til Irak med en kasse fyldt med demokrati. Det bliver et møde mellem liv og død, diktatur og demokrati, politik og kunst, og virkelighed og fiktion. Vi ved, at kunstneren og forfatteren Claus Beck-Nielsen har været i Irak i den periode, hvilket bidrager til yderligere forvirring om Claus Beck-Nielsens sandhed. Men det er også i denne forvirring, at Claus Beck-Nielsens kunstambition vækkes til live. I gråzonen (og usikkerheden) mellem virkelighed og fiktion kommenteres der på forholdet mellem sandhed og løgn og offentlighedens efterspørgsel af en fastlåst identitet.
Claus Beck-Nielsen undersøger konstant grænsefeltet mellem fiktion og virkelighed, som med skabelsen af sig selv som firmaet Das Beckwerk, som 'Suverænen' (2008) udgives under, og begravelsen af Claus Beck-Nielsen fremhæver.
Claus Beck-Nielsen fremstår i 2010 som fuldkommen død med skabelsen af forfatteren og kunstneren Madame Nielsen, der står bag 'Den endeløse sommer' (2014), 'Invasionen' (2016), 'Det højeste væsen' (2017), 'The Monster' (2018), 'Alverdens-vandringerne' (2019) og kommende 'Lamento' (2020).
Foto: Jo Gregersen
Skrevet af Emma Karlebjerg, universitetspraktikant i efteråret 2020
Claus Beck-Nielsen udfordrer grænserne mellem fiktion og virkelighed med sine mangeartede identitetsundersøgende værker. Med selviscenesættelsen af sin død i 2001 bliver hans 'jeg' destrueret for at genoplive som Fugl Føniks i form af Madame Nielsen.
Forfatterinden, skuespilleren og kunstneren Madame Nielsen står i sin aktualitet som en genkendelig dame, men bag hende står Claus Beck-Nielsen (f. 1963), der med sit store forfatterskab i 90'erne og 00'erne udforskede identitet, død og sprogets spændevidde. Før drabet på Claus Beck-Nielsen bemærkede han sig som alsidig kunstner og indtog den danske litterære scene med værket 'Vejlederne' i 1997 efter uddannelse fra Forfatterskolen i 1993.
'Vejlederne' står som litterært pejlemærke for resten af Beck-Nielsens forfatterskab med de to noveller 'Den anden dreng' og 'Afløseren', der hver tematiserer og bearbejder tabet af selvet og mødet med "det andet". Det er et værk, som bliver skrevet så diffust, at det kan være svært for læseren at skildre karaktererne fra hinanden og forstå, hvad der foregår. Værket fremviser Beck-Nielsens konstante venden-tilbage til destruktionen - både som sprog og plot. I 'Vejlederne' introduceres vi således til, hvad der bliver kendetegnende for Beck-Nielsens kunstneriske projekt, hvor alting befinder sig imellem. Vi møder det i debutromanen 'Horne Land' (1999), hvor læseren langsomt, for hvert kapitel, bliver præsenteret for romanens karakterer, men akkurat så lidt, at vi konstant må revurdere den information, vi har fået, og i 'Selvudslettelser' (2002), hvor hovedpersonen er navngivet efter forfatteren selv og konstant hopper imellem forskellige identiteter, så selvet ikke er til at finde, og jeg'et er fuldstændig opløst.
Det hele kulminerer med den ultimative selvudslettelse ved annonceringen af sin død i 2001, efterfulgt af den selvskrevne biografi 'Claus Beck-Nielsen (1963-2001)' fra 2003, hvor forfatteren Claus Beck-Nielsen understreger sit performende livskunstværk ved at gå fra hus og familie og agere hjemløs og dernæst skrive en roman om det med udgangspunkt i den mediedækning, det medførte. Beck-Nielsens leg med fiktions spændevidde bliver for alvor understreget.
Efter sin selverklærede død i 2001 fortsætter han dog med at skrive under forskellige pseudonymer, blandt andet clausbeck-nielsen.net, frataget sin menneskelighed, tingsliggjort og fjernet fra den døde forfatter. Som clausbeck-nielsen.net skriver han 'Selvmordsaktionen', hvor vi endnu en gang befinder os i et spændende grænseland skabt af forfatterens identitetsløshed. Der bliver igen arbejdet med romangenrens mulighed for udvidelse ved, at hovedpersonen deler navn med sin skaber. Vi følger Nielsen og kompagnonen Rasmussen og deres rejse til Irak med en kasse fyldt med demokrati. Det bliver et møde mellem liv og død, diktatur og demokrati, politik og kunst, og virkelighed og fiktion. Vi ved, at kunstneren og forfatteren Claus Beck-Nielsen har været i Irak i den periode, hvilket bidrager til yderligere forvirring om Claus Beck-Nielsens sandhed. Men det er også i denne forvirring, at Claus Beck-Nielsens kunstambition vækkes til live. I gråzonen (og usikkerheden) mellem virkelighed og fiktion kommenteres der på forholdet mellem sandhed og løgn og offentlighedens efterspørgsel af en fastlåst identitet.
Claus Beck-Nielsen undersøger konstant grænsefeltet mellem fiktion og virkelighed, som med skabelsen af sig selv som firmaet Das Beckwerk, som 'Suverænen' (2008) udgives under, og begravelsen af Claus Beck-Nielsen fremhæver.
Claus Beck-Nielsen fremstår i 2010 som fuldkommen død med skabelsen af forfatteren og kunstneren Madame Nielsen, der står bag 'Den endeløse sommer' (2014), 'Invasionen' (2016), 'Det højeste væsen' (2017), 'The Monster' (2018), 'Alverdens-vandringerne' (2019) og kommende 'Lamento' (2020).
Foto: Jo Gregersen
Skrevet af Emma Karlebjerg, universitetspraktikant i efteråret 2020