17 dec.10

Blog

Lyt til en bog

Kommentarer

5 kommentarer
AfMarit Haugaard
lør, 18/12/2010 - 18:11

Jeg hører gerne bøger, når jeg kører i Skodaen - helst engelske. Der er nogen fantastiske indlæsere. Stærkt i min erindring står Jeremy Irons' indlæsning af 'Brideshead Revisited', han spillede simpelthen personerne, så man var hensat til den legendariske tv-serie. Den har jeg hørt flere gange.

'Middlemarch' og 'The Mill on the Floss' af George Eliot var også gode rejsefæller.

Lige nu lytter jeg til Michael Kitchens indlæsning af 'Wuthering Heights', det er som at være på The Yorkshire Moors. '

Flere af Ian Rankins beretninger om Inspector Rebus er også læst eller genlæst på denne måde, så krimier kan også høres.

Dickens egner sig desværre ikke til kørende læsning, har jeg erfaret. Men Harry Potter og 'Lord of the Rings' er genopfrisket i fri fart gennem landet - eller til og fra arbejde.

Skodaen er af ældre dato og er udstyret med noget så eksotisk som en kassettebåndafspiller, så det er jo ikke de nyeste titler, jeg kan læse kørende. På et tidspunkt lykkedes det mig at høre MP3-lydbøger i bilen, og 'Blekingegadebanden' af Peter Øvig Knudsen egnede sig i den grad til kørende læsning.

Det hænder at jeg lyttelæser andre steder end i Skodaen, og at lytte til 'Ned til hundene' kort tid efter at have læst bogen "rigtigt", gav den en hel ny dimension.

At lytte til 'Panserhjerte' af Jo Nesbø var til gengæld nederen (som de unge vist siger) takket være indlæseren, hvis navn jeg har fortrængt.

Øverst i min lyttelæse top 10 befinder 'Lejemorderens guide til et smukt hjem' af Hallgrímur Helgason sig, downloaded fra DRs hjemmeside. Indlæseren var fremragende, jeg mener at huske at det var Karsten Pharao. FAN-TAS-TISK!

Se også artiklen Lyttelæseren her på Litteratursiden

AfBent Otto Hansen
man, 25/08/2014 - 00:11

Som svar til af Marit Haugaard

Hej Marit

Nu bliver jeg lidt nyfigen..!

Du nævner to lydbøger, hvor indlæseren af den ene (Panserhjerte) helt har ødelagt lytteoplevelsen - mens det var helt omvendt i den anden (Lejemordens guide...).

Kan du regne ud, hvorfor lige præcis jeg synes at de to oplevelser er tankevækkende?

mvh

Bent Otto Hansen ;-) 

AfMarit E. Haugaard
tor, 28/08/2014 - 00:34

Som svar til af Bent Otto Hansen

Hej Bent Otto!
Nu har jeg så lavet den research, jeg burde have lavet dengang, og kan godt se, hvor du vil hen ;-).
Din indlæsning af Lejemorderen ... fungerede åbenbart bedre for mig end Panserhjerte.
Der er noget andet, jeg i bagkundskabens ulideligt klare lys tænker om min oplevelse af Panserhjerte. I dag husker jeg kun den voldsomme oplevelse, det var at HØRE bogen frem for at læse den. Når man læser på papir, kan man gå let hen over de voldsomme scener, det kan man ikke med en lydbog. Og Panserhjerte har mange voldsomme scener. Jeg har faktisk ikke læst Nesbø siden.

Mvh Marit

tor, 28/08/2014 - 10:50

Som svar til af Marit

Hej Marit

Tak for fin respons.

Jo Nesbø har, så vidt  jeg husker, fortrudt nogle af de mest brutale scener i Panserhjerte (eller var det i Snemanden?) - i hvert fald er der i nogle af de senere bøger i serien meget ubehagelige handlinger, som beskrives meget tydeligt - så jeg forstår dig fuldt ud mht at du ikke kunne høre på det. Faktisk er det et bevis på at du lytter både med hjerne og hjerte. Jeg er selv en følsom lytter, fx hvis de begynder at skændes i en film. Det kan jeg ikke lide, heller ikke selv om jeg ved at det er fiktion.

Lejemorderen var en kæmpeudfordring, netop fordi hovedpersonen er temmelig usympatisk, men det blev beskrevet så sjovt at man ikke helt vidste hvor man skulle placere sine sym- og antipatier. Jeg måtte udlevere Boksic (tror jeg han hed) meget kraftigt, for at gøre ham autentisk, og der er det da lidt bekymrende, hvis det lykkedes mig at lyde som en, der er mentalt underfrankeret i middelsvær grad - og savner enhver form for empati.

Det var bare SÅ sjovt at opleve, at en god lytter som dig kunne reagere så forskelligt på to indlæsninger med samme indlæser. Og det viser hvor forskellige bøgerne kan være. Tænk, at islændingene har så mange gode forfattere, når de kun er ca en million indbyggere?

Nogle tekster virker mere intenst end andre, når de bliver læst højt. Nesbø kan være hård kost.

Ha' det godt. Hvis du vil, så kom med i lyttegruppen på Facebook: skriv 'Lytteratur' i søgefeltet.

mvh

Bent Otto :-) 


 

tor, 28/08/2014 - 10:49

Som svar til af Marit

Hej Marit

Tak for fin respons. Jo Nesbø har, så vidt  jeg husker, fortrudt nogle af de mest brutale scener i Panserhjerte (eller var det i Snemanden?) - i hvert fald er der i nogle af de senere bøger i serien meget ubehagelige handlinger, som beskrives meget tydeligt - så jeg forstår dig fuldt ud mht at du ikke kunne høre på det. Faktisk er det et bevis på at du lytter både med hjerne og hjerte. Jeg er selv en følsom lytter, fx hvis de begynder at skændes i en film. Det kan jeg ikke lide, heller ikke selv om jeg ved at det er fiktion.

Lejemorderen var en kæmpeudfordring, netop fordi hovedpersonen er temmelig usympatisk, men det blev beskrevet så sjovt at man ikke helt vidste hvor man skulle placere sine sym- og antipatier. Jeg måtte udlevere Boksic (tror jeg han hed) meget kraftigt, for at gøre ham autentisk, og der er det da lidt bekymrende, hvis det lykkedes mig at lyde som en, der er mentalt underfrankeret i middelsvær grad - og savner enhver form for empati.

Det var bare SÅ sjovt at opleve, at en god lytter som dig kunne reagere så forskelligt på to indlæsninger med samme indlæser. Og det viser hvor forskellige bøgerne kan være. Tænk, at islændingene har så mange gode forfattere, når de kun er ca en million indbyggere?

Nogle tekster virker mere intenst end andre, når de bliver læst højt. Nesbø kan være hård kost.

Ha' det godt. Hvis du vil, så kom med i lyttegruppen på Facebook: skriv 'Lytteratur' i søgefeltet.

mvh

Bent Otto :-) 


 

Log ind for at skrive kommentarer