29 maj.13

Blog

Lektørudtalelser er anakronistiske!

Kommentarer

20 kommentarer
AfHanne Vibeke Ekström
ons, 26/06/2013 - 13:04

Det er en relevant og interessant diskussion om Lektørudtalelserne, som Lise Vandborg har startet, og vi har på DBC fulgt den med interesse.

Der foregår p.t. et fokusskift fra selektion til formidling og fra fysiske materialer til elektroniske. Det er baggrunden for, at vi her i foråret har gennemført en kvalitativ undersøgelse af bibliotekernes holdning til materialevurderinger, som Lektørudtalelserne er en del af. Vi har besøgt en række biblioteker af forskellig størrelse samt et antal skolebiblioteker for at drøfte tilfredshed med produktet og behov i forhold til indhold, antal vurderinger, det der vurderes, den digitale udfordring, økonomi etc.

Generelt er der stor tilfredshed med produktet og Lektørudtalelserne er stadig et meget centralt værktøj hos alle besøgte biblioteker, og der er bred enighed om, at vurderingerne ikke kan undværes. På børnematerialer anses vurderingerne for meget vigtige og værdifulde, da der ikke anmeldes mange børnematerialer i dagspressen.

Der er forskellige holdninger til, om der er vurderinger, der kan undværes til fordel for fx vurderinger af elektroniske materialer, men den overordnede holdning er, at alt hvad der vurderes p.t. fortsat skal have en vurdering - også fx bestsellerromaner, kogebøger etc. Dette af hensyn til fastsættelse af eksemplartal ved anskaffelse og senere formidling.

Bibliotekerne er p.t. afventende i forhold til materialevurderinger på det digitale område. Der er dog enighed om, at behovet vil komme, og det er vigtigt, at DBC allerede nu forholder sig til det og overvejer hvordan det kan løses, hvilket vi er i fuld gang med.

Den store stigning i antal selvudgivelser er en meget stor udfordring for bibliotekerne både på det fysiske og det digitale område. Selektionen er blevet mere krævende, da det ikke er let at udskille hvad der er biblioteksrelevant. Det har betydet, at DBC efterfølgende har strammet op på BKM-selektionen (bibliotekskatalogiseret materiale), og at vi inddrager lektørkorpset i relevansvurderingen af titler.

Bibliotekerne er tilfredse med kvaliteten af Lektørudtalelserne, men næsten alle mener, at vurderingerne godt kan være skarpere.

Selvom der i dag er tilfredshed med Lektørudtalelserne, er der ingen tvivl om, at brugen vil ændre sig i løbet af de kommende år. Vi vil derfor se på, hvordan produktet kan udvikle sig mod en mere digital og formidlingsrettet verden, og drøfte resultatet af en sådan overvejelse med en række biblioteker - sandsynligvis i starten af 2014.

Med venlig hilsen

Hanne Ekström

man, 01/07/2013 - 09:34

Som svar til af Hanne Ekström

Det er en stor glæde for en forfatter at få en lektørudtalelse, ingen tvivl om det. Jeg har selv udgivet to bøger via Books on Demand, som ifølge DBC alene af den grund ikke har fået nogen lektørudtalelse. Stort set kun ’pligtbibliotekerne’ har dem på hylden, mens tre andre bøger er udgivet af danske forlag, og de har heldigvis fået lektørudtalelser, med det resultat at et rimeligt pænt antal biblioteker har købt dem hjem.

Kvalitetsmæssigt er de selvudgivne bøger fuldt korrekturlæst af en redaktør eller tilsvarende og på ingen måde ringere end de andre, og det ville være rart, hvis lektørudtalelser i fremtiden kunne udstrækkes til et bredere felt, sådan som Hanne Ekström antyder.

Det sagt, vil jeg gerne bakke op om Anita Grüns synspunkt, at det er frustrerende for en forfatter at få en bog lektøranmeldt på en overfladisk, nærmest tilfældig måde, der tydeligt viser at lektøren ikke var oplagt den dag, han læste i bogen, og nu bare skal have anmeldelsen fyret af uden i det mindste at tjekke, om faktuelle oplysninger er gengivet korrekt. En set måde til at slippe let over opgaven er desuden at tage vurderinger/formuleringer fra lektørudtalelser på samme forfatters tidligere bøger ud fra devisen: forfatteren skriver som forfatteren skriver, og vi kan godt satse på, at hun ikke retter op på de svagheder vi påpeger. Sådan er det jo bare ikke, for selvfølgelig vil en forfatter lytte til lektørudtalelsen og bruge den i sit videre forfatterskab. Så er det frustrerende at finde 'gammel strøm' i nye lektørudtalelser.

Man kan klage, javist, det har jeg prøvet en gang, men det fik jeg ikke noget ud af.

Jeg hæfter mig også ved det samme citat som Anita Grün, at bibliotekerne er tilfredse med kvaliteten af lektørudtalelserne, men næsten alle mener, at vurderingerne godt kan være skarpere.

Det er ordet ’skarpere’ jeg vil fokusere på:

Hvis skarpere betyder skrappere, mener jeg, det er misforstået. Der er ikke brug for skrappere eller mere giftige vurderinger på lektørens subjektive betingelser.

Hvis ’skarpere’ derimod betyder mere nuancerede og indsigtsfulde vurderinger på bogens betingelser, så er jeg helt enig. Bogen skal ikke roses eller nedgøres, hvis den ikke fortjener det. Og om den fortjener det, burde dirigeres ved hjælp af meget mere præcise kriterier for lektørudtalelser end i dag:

Kvalitetselementerne bør således konkretiseres og vurderes alle sammen og uafhængigt af hinanden; som minimum på plot, budskab, fortællestil, sproglig korrekthed, sprogligt (kunstneriske) udtryk, personkarakteristik, kulturværdi, målgruppe. Samtidig burde genreplacering og sammenligningen med anden tilsvarende litteratur tones ned, så vi ikke ’plopper’ nyskabende eller tværgående genrer.

Det vil kunne betyde at lektørudtalelserne bliver lidt længere; til gengæld kræver klare kriterier, at lektøren læser og anmelder bøgerne på en langt mere analytisk og underbygget måde, så vi reducerer sjuskeriet og det uoplagte klatmaleri, til gavn for bøgerne men især for bibliotekarerne og det vil i sidste ende sige lånerne.

Med venlig hilsen,

Christian J.D. Dirksen

søn, 30/04/2017 - 06:55

Som svar til af Anonym (ikke efterprøvet)

Tak for dit fine indlæg om den elendige lektørudtalelsessituation, vi forfattere må slås med. Det er utroligt, at DBC stadig har den opfattelse, at fordi en bog ikke har diverse redaktører i ryggen, så MÅ den bare være elendig litteratur.  Man skulle tro, de ikke vidste, at biblioteker drejer sig om bøger af forfattere og ikke af redaktører.

 

man, 01/07/2013 - 10:04

Som svar til af Anonym (ikke efterprøvet)

Jeg kan tilslutte mig Christian J.D. Dirksens indlæg og vil tilføje til mit forrige indlæg, at lektører kan skrive lige det, de mener om en bog, godt som skidt, og alt hvad der er midt imellem. Det er deres ret. Men bare de gør det på et ordentligt grundlag. En forfatter har ofte brugt år på at skrive en roman, så det er rart, hvis ens bog bliver nærlæst, før den anmeldes.

Nogle forfattere skriver komprimeret og fortæller kun pointer én gang. I en roman på 200 sider er der ikke plads til at gentage alting flere gange, det er netop det, man som forfatter kan vælge ikke at gøre, hvis man holder af den stil. 

Det er blevet skrevet et par gange, at man vil se på lektørudtalelserne og på, hvordan de kan udvikles i fremtiden. Jeg tror ikke, at nogen forventer, at alle bøger bliver nærlæst og grundigt anmeldt. Det vil være en uoverkommelig opgave.

Arne Herløv Petersen har skrevet en god blog på Litteratursiden d. 23.06.2013 om emnet. 

 

søn, 30/06/2013 - 08:15

Som svar til af Hanne Ekström

Hanne Ekström: "Bibliotekerne er tilfredse med kvaliteten af Lektørudtalelserne, men næsten alle mener, at vurderingerne godt kan være skarpere."

Jeg kan godt forstå, at bibliotekerne er tilfredse med kvaliteten af lektørudtalelserne. Da de ikke selv skriver bøgerne, ved de ikke, hvilke minusser der kan være ved udtalelserne. 

Hvis der er vigtige faktuelle fejl i tre ud af fem lektørudtalelser for en forfatters vedkommende, så må det betyde, at nogle lektørudtalelser bliver lavet meget hurtigt, og det er utilfredsstillende. En lektørudtalelse med faktuelle fejl viser, at bogen ikke er ordentlig gennemlæst. Det gør, at jeg som forfatter bliver skeptisk i forhold til den betydning lektørudtalelserne har for udvælgelsen af bøger til bibliotekerne.

Heldigvis kan man få de faktuelle ting rettet bagefter, men udtalelsen er skrevet, dele af bogen er læst, og så er løbet kørt.

Hvis lektørerne har for lidt tid til deres arbejde, må man også tage det med i betragtning, når man vil udvikle nye metoder til at bedømme bøgerne.

AfMona Madsen
tor, 13/06/2013 - 11:42

Ja, okay - der er bestsellere, som i forvejen er anmeldt i dagspressen, men ud over den lille del af udgivelserne er materialevalgets kvalitet dybt afhængigt af at der er nøgterne vurderinger af hele den store og seriøse del af udgivelserne. En stor fordel ved lektørudtalelserne er også, at de ikke bare anmelder nyhedsværdien - eksempelvis i en kendt koks nyeste bog - men også fortæller om emnet er dækket i forvejen, om niveau, fortælleform og andre ting som avisanmeldelserne ikke altid har med.  Selvudgivelserne er i de allerfleste tilfælde amatøragtigt crap, og hvor det ikke er vil der utvivlsomt være pressedækning.  

Jeg synes, at lektørudtalelserne er et fantastisk gode, som bør bevares.  Men jeg er også af den gammeldags holdning, at materialevalg skal ske lokalt, og at materialevalgsforberedelse - incl. læsning af lektørudtalelser og anmeldelser - er det, som er med til at sikre udlånsbibliotekarens viden og formidlingskraft.

tor, 13/06/2013 - 22:21

Som svar til af Mona Madsen

Hvis lektørerne havde god tid til at fordybe sig i den enkelte bog, så tror jeg, udtalelserne ville blive bedre. Men hvis det skal gå stærkt, som jeg tror, det gør meget ofte, så bliver en bog kun skimmet, måske bliver nogle sider læst i starten og slutningen og ud fra det, bliver der skrevet en udtalelse.

Det er på baggrund af den manglende tid til fordybelse, at jeg synes, det vil være en god idé med et nyt system. 

Mona Madsen: "Selvudgivelserne er i de allerfleste tilfælde amatøragtigt crap". Det ved jeg ikke, da jeg ikke har læst så mange selvudgiveres bøger. Nogle selvudgiveres værker har jeg været glad for at læse, andet interesserede mig ikke, nøjagtigt ligesom med den litteratur, der er udgivet på store forlag.

Jeg tror, det er for nemt at dele litteraturen op i sort-hvidt: Selvudgivere skriver elendigt, Dan Brown skriver fantastisk. Der må være flere nuancer i bedømmelsen af selvudgiveres og anerkendtes bøger. 

AfAnne-Meta Brunsborg
man, 03/06/2013 - 16:10

Jeg er en af lektørerne, og jeg kan ikke lade være med at bemærke, at en stor del af Lektørudtalelserne drejer sig om faglitteratur, som ikke anmeldes/omtales andre steder. Det samme gælder for en række skuespil og digtsamlinger.
Selvfølgelig kan ting gøres anderledes; men så skal det altså tænkes godt igennem!

søn, 02/06/2013 - 20:44

Lektørudtalelserne har (i hvert fald tidligere) haft alt for stor betydning for bibliotekernes indkøb. Som oversætter har jeg tre gange klaget over lektørudtalelser, som herefter blev udsendt i  ny version ved en anden bibliotekar - simpelthen fordi man erkendte, at lektøren ikke havde forstået hverken bogen eller sin opgave. Men på det tidspunkt var det for sent, da proceduren er meget sendrægtig. Ingen af de tre bøger blev - på trods af deres åbenlyse litterære kvaliteter - indkøbt i noget nævneværdigt omfang. På den anden side har jeg svært ved at se et alternativ. Og er det nok at revidere udvælgelseskriterierne? Hvor meget koster lektørudtalelserne egentlig bibliotekerne? Og hvad mener du helt præcist med, at du gerne vil bruge flere af ressourcerne på formidling?

AfLise Vandborg
fre, 07/06/2013 - 15:38

Som svar til af Anonym (ikke efterprøvet)

Jeg er ved at undersøge de præcise tal for hvor meget, der bruges for lektørudtalelser på bøger, har kun set lokale tal, der dækker alle medier, dvs. også film og musik. Og tilsyneladende er det rigtig mange penge, bibliotekerne bruger på det.

M.h.t. formidling mente jeg, at i stedet for at bruge så mange penge lektørudtalelser, der kun bruges internt, kunne man bruge flere ressourcer på at styrke formidlingen i forhold til at inspirere flere mennesker til at læse bøger – og ikke mindst til at læse flere forskellige bøger, ikke bare bestsellerne. Jeg tror man vil kunne gøre meget ved at præsentere folk for litteratur steder, hvor de ikke forventer det.

Jeg tænker at den brede og populære litteratrur, der anmeldes bredt, kunne man overveje at ikke at lave lektørudtalelser på. Især pga. at lektørudtalelserne er så neutrale. I forbindelse med den brede litteratur kunne bibliotekernes materialeindkøb i stedet baseres på anmeldelser.

søn, 09/06/2013 - 16:56

Som svar til af Lise Vandborg …

Det lyder som en god idé at bruge pengene anderledes, så man i stedet for at lave lektørudtalelser til bestemte bøger, bruger pengene til at "inspirere flere mennesker til at læse bøger". 

Bibliotek.dk kunne eventuelt lave en side, som Litteratursiden har, hvor de skriver om nye bøger. Og i stedet for at koncentrere sig om de store forlag, bestemte genrer eller særlige forfattere, kunne man lade læserne fortælle om de bøger, de holder af at læse.

Hvordan bibliotekerne vil købe bøger hjem, hvis de ikke har lektørudtalelser at gå efter, er en anden snak. Der må kunne laves et nyt system, så de fortsat køber bredt ind og sørger for en vis standard.  

Som jeg skrev i et tidligere indlæg i denne blog, må bibliotekerne se på, hvilke kriterier der er vigtige, når de bedømmer, om en bog har kvalitet nok til at blive købt.

I lektørudtalelser har jeg set, at der bliver lagt vægt på særlige områder, fx forfatterens uddannelse. Læserne har deres foretrukne områder, som de vælger bøger efter. Man kunne godt tage læserne med på råd for at høre, hvornår de synes, en bog er god, inden man beslutter, om man vil købe en bog hjem. Måske vil der på den måde komme et mere varieret udvalg på bibliotekets hylder.

AfBjørn I. Themsen
fre, 07/06/2013 - 17:41

Som svar til af Lise Vandborg …

Kære lIse,

hvis det handler om at spare penge (og hvor og hvornår gør det ikke det?) er din idé med at undlade at bruge egne sparsomme ressourcer på udgivelser, som måske alligevel får 3-6 anmeldelser på dagen i dagspressen, måske ikke så tosset — så længe man så aktivt bruger disse anmeldelser på biblioteket (hvordan skal jeg ikke gøre mig klog på).

Men selvfølgelig er det ikke uden farer; man kan forestille sig, at der let vil opstå en slags "over-/underklasse" i det system, og det kan vel i udgangspunktet være begge kategorier, der kan ende i begge klasser — altså, at de dagbladsanmeldte bøger bliver stedmoderligt behandlet, eller at de ikke så massivt anmeldte bøger gør det. Desuden er der potentielt en fare for, at der opstår et "kastesystem", så når du er røget i den ene kategori, er det svært at "komme ud" — bestsellerforfatteren som pludselig ikke sælger så godt mere, måske på grund af genreskift, eller digteren, som pludselig skriver en prosabog med bred appeal, kan risikere at hænge fast i sin kategori — der vil jo næsten altid, af praktiske hensyn til at kunne agere i det daglige, være en slags automatik indbygget i et sådan system. 

Altså: slet ikke nogen dårlig idé (når det nu skal være) men der skal nok fintænkes en del, for at systemet bliver "retfærdigt" og gennemskueligt for alle parter. Er det noget, som du har tænkt mere konkret over, hvordan skulle foregå? Altså, hvordan definerer man den ene og den anden kategori, og hvilke udgivelser, som hører i dem?

Hilsen Bjørn

AfBjørn I. Themsen
tor, 30/05/2013 - 08:19

Jeg er forfatter og har været så priviligeret at få lektørudtalelser på “alle” mine fire større bogudgivelser gennem de seneste godt 20 år - egentlig har jeg udgivet seks bøger på fem forlag, men kun fire af dem er endt med at udkomme — det er en lang historie, som dog har en smule med emnet at gøre - men vigtigst i denne sammenhæng: Jeg har mit på det tørre lige hvad dette angår.

Samtidig vil det nok ikke være forkert at sige, at jeg har et uensartet og måske lidt akavet forfatterskab bag mig (og forhåbentlig også foran mig) og for mig har lektørudtalelserne altid spillet en væsentlig rolle.

På grund af, at jeg har udgivet så relativt lidt over så relativ lang tid og i så umiddelbart forskellige genrer, alle dog skønlitteratur og med genrebetegnelsen “roman” (erotisk roadmoviesk ungdomsbog, politisk spændingsroman fra Grønland, sci-fi-satire fra et parallelunivers med indlagte digte af an anden forfatter (bogen, ikke universet) og senest fornylig en bog med syv spor, i forskellige genrer, om døden erindring og det at skrive ) er jeg altid blevet anmeldt lidt ... tilfældigt, kan man måske sige, i dagbladene. Den ene bog i Kristeligt Dagblad og Weekendavisen (den ene elskede den, den anden hadede den), en anden bog i Politiken, EkstraBladet og JP osv., men jeg har aldrig oplevet at blive anmeldt i alle Dagblade eller medier på én gang — det eneste gennemgående holdepunkt har været lektørudtalelsen.

Tilmed har jeg været så heldig, sådan vælger jeg at se det, at den samme lektør, har “anmeldt” flere af mine bøger og derfor fx i den seneste udtalelse har været i stand til at gøre sig tanker om og trække tråde gennem hele mit forfatterskab. Hvorimod alle "rigtige" anmeldelser gennem tyve år har været punktnedslag uden personlig perspektivering eller forståelse for det “samlede” projekt eller processen. Alene af den grund, fordi det er det eneste sted, hvor jeg for alvor føler mig sikker på at være “fulgt” og “fulgt op” har lektørudtalelserne stor personlig beydning.

Og, som jeg indledte med at skrive, så har min “karriere” som forfatter været præget af en himmelråbende mangel på strategisk indsigt eller planlægning; den har udelukkende været drevet af lyst: i praksis vil det sige, at når jeg har skrevet en ny bog og er gået til forlaget med den, så har de set lidt opgivende på mig og sagt “Det er jo ikke rigtigt det samme, som den forrige”. Og så er jeg endt med at være en række andre forlag igennem, inden jeg har fundet et, som kunne se perspektivet i lige dén udgivelse — men så ikke i den næste, for “Det er jo ikke rigtigt det samme ...”. osv. M.a.o er alle mine bøger udkommet på et nyt forlag: Modtryk, Tiderne Skifter, Øverste Kirurgiske og senest Fuglekøjen, som jeg selv har afgørende økonomisk indflydelse på (hedder det vist) det er med andre ord en slags selvudgivelse. Som heldigvis er blevet anmeldt og har fået omtale hist og her (og der skulle være mere på vej) men som igen forekommer lidt spredt og tilfældig. Måske nu også med den yderligere komplikation, at det ikke bare er endnu en bog i en ny genre, men tilmed en “selvudgivelse”, og “du ved nok, hvordan det er med selvudgivelser”. Og dér får lektørudtalelsen igen, for mig personligt, en ekstra vægt: Eller sagt på en anden måde: På mig har det virket som om lektøren har været hamrende ligeglad og uden skelen til den slags bare læst min bog og skrevet sin udtalelse.Punktum. Og dér har lektørudtalelsen en vigtig rolle, mener jeg. 

Og som et underpunkt, et indspark til debatten om selvudgivelser og anmeldelser, som du også er inde på som et særligt problem, kan jeg da tilføje, at det næppe er så let at skelne, som du giver udtryk for og måske tror: Selvom det ikke er noget, der tales højt om, så udkommer der mange bøger, også af mere eller mindre anerkendte forfattere, på mere eller mindre anerkendte forlag (primært mindre, indrømmet) som er selvudgivelser på den ene eller anden måde: Enten har forfatteren betalt for udgivelsen helt eller delvist, eller også betaler de måske med vennetjenester eller fx redaktionelt arbejde på andre udgivelser etc. Jeg tror, at mange ville blive overrasket over, hvor udbredt det er. Så at sætte et kriterium op, som siger at selvudgivelser ikke bør anmeldes, vil være meget svært at håndhæve eller i bedste fald ramme skævt, idet dem som er bedst til at kamuflere, at der er tale om en selvudgivelse, vil blive forfordelt. Desuden: Hvad nu hvis en meget anerkendt forfatter valgte at udkomme på eget forlag?

Et andet punkt i dit indlæg handler om kvalitet og vurderinger med kant. For at fortsætte med selvudgivelserne, som, blankt erkendt, ofte er ringe, for nu at sige det lige ud, så vil det vel fremgå, hvis blot der er en vurdering? “Denne bog stinker” (nok formuleret på en lidt anden måde). Blot skal man så huske, og det kan man jo se ved at følge dagbladsanmelderne, som også primært anmelder ikke-selvudgivelser og - det er jo i hvert fald din påstand, som jeg læser den - i højere grad kommer med kvalitetsvurderinger, at der også er mange bøger fra anerkendte forlag som får en eller to stjerner og en ordentlig “skideballe” med på vejen - det er jo, hvis man ikke kun vil anmelde det helt sikre (og dér er vi ellers nok allerede et godt stykke på vej hen) ikke til at vide, før man læser, om det nu er godt.

Nu har jeg aldrig læst ret mange andre end mine egne lektørudtalelser, og det er jo unægteligt et spinkelt grundlag at generalisere ud fra, men jeg synes nu nok der er vurderinger og perspektiveringer i. Fra min seneste lektør udtalelse kan jeg for eksemplets skyld fremhæve en ting, som jeg er glad for, og en som jeg er mindre glad for. (Hvis du mener, at det tjener debatten, må du for min skyld gerne lægge den hele på). 

Det første er en vurdering af bogen og samtidig en perspektivering af forfatterskabet: 

“Som i det øvrige forfatterskab boltrer han sig også her i forskellige genrer, men samlende er et præcist sprog og flot sansede billeder”. Dét synes jeg er ret genialt skrevet, for lektøren hjælper, som jeg læser det, faktisk potentielle læsere (som jeg godt ved primært er bibliotekarer) der, jvf. mine skiftende genrer, sandsynligvis ikke kender mig eller mine bøger, og hvis de gør er det for noget andet, med at perspektive bogen i forhold til hele forfatterskabet og samtidig pege på elementer, som er gennemgående - dét er da både vurdering og formidling?

Desværre skriver lektøren så også sammenfattende: “En smal men givende samling fortællinger i et gennemarbejdet sprog”. Dels ignorerer han her genrebetegnelsen “roman”, som er en selvstændig diskussion værd, dels bruger han ordet “smal”,  hvad enhver bibliotekar efter min mening burde være hævet over, da det er det samme som at sige “svær og utilgængelig”, hvad jeg egentlig ikke tror, at han mener, men måske  handler om den del, som jeg ikke ved noget om, nemlig det der med at bibliotekerne køber hjem efter udtalelserne.

Men, sammenfattende, så mener jeg altså ikke, at lektørudtalelser er forældede, uden betydning, uden kant eller vurderinger. Kan de blive bedre? Ja, sikkert, men det kan dagbladsanmeldelser også: dagbladene anmelder fx heller ikke rent digitale udgivelser, kun meget, meget sjældent i hvert fald. Og på grund af spaltepladsen, som er blevet betydeligt mindre i min skrivetid, så er perspektivering og reel formidling også kommet under stærkt pres dér, hvorfor det netop har øget bedtydningen og vigtigheden af lektørudtalelserne.

Hilsen
Bjørn Themsen

ons, 29/05/2013 - 15:34

Det lyder fristende at forkaste lektørudtalelser i nuværende form fordi de ikke løser opgaven, og så håbe at de samme resurser (vi kan vel ikke håbe på flere resurser fra Kulturministeriet?) skal kunne løse den betydeligt større opgave det er at give overblik og formidle et meget bredere spektrum af litteraturformer, udgivet med/uden forlag, på/uden papir eller med/uden redaktør.

I forvejen bruges lektørudtalelser kun i begrænset omfang, men jeg er ikke enig i at det er fordi de er blevet mere og mere neutrale. De er efter min mening blevet mere og mere negative fordi det i jantelovens Danmark ikke er velset med for meget ros, i hvert fald ikke i dele af landet.

I begyndelsen bruges lektørudtalelserne kun af bibliotekerne, men efter nogen tid bliver de lagt på bibliotek.dk så lånerne også kan lade sig inspirere eller afskrække af dem.

Men jeg tror at skoen trykker et andet sted. Lektørudtalelserne er simpelthen ikke dybdeborende nok. De synes ofte forhastede og overfladiske, det virker alt for ofte som om lektøren ikke har givet sig tid til at sætte sig ind i forfatterens virkemidler eller hensigt. Der er deciderede kortslutninger, fx at sproglige fejl og sjusk som redaktøren har været for forjaget til at fange, tillægges overvældende betydning, måske ud fra devisen: hvis forfatteren ikke kan stave, kan hun nok heller ikke skrive.

Jeg savner tiden til fordybelse hos lektøren – eller hvad vi i fremtiden skal kalde formidleren hvis lektørordningen afskaffes til fordel for et tilsvarende ønskesystem der dækker hele feltet af litterære udgivelser. Opgaven er større fremover, resurserne de samme … det kan kun give en endnu mere overfladisk og subjektiv løsning end i dag, hvis ikke vi finder helt nye veje at gå.

Jeg synes i hvert fald vi først skal finde en vejledning der stiller langt større krav til grundighed og fyldestgørende, afbalanceret behandling af litteraturen end nuværende retningslinjer for lektørudtalelser: Højere kvalitet i læsningen, flere dimensioner i vurderingen, større åbenhed for fornyelse i det kunstneriske udtryk … der er masser at tage fat på bare inden for det nuværende felt af bøger til vurdering.

Derfor skal det virkelig nytænkning til hvis vi skal undgå at bevæge os fra ’tilfældigt og dårligt’ til ’kaotisk og endnu dårligere’. En stor udfordring til bibliotekernes sorterings- og formidlingsopgave.

ons, 29/05/2013 - 16:18

Som svar til af Anonym (ikke efterprøvet)

Allerførst tak for et godt blogemne, Lise Vandborg og for ordene: 

Derfor er det på høje tid at bibliotekerne, ikke mindst udvalget for lektørudtalelserne begynder at tage konsekvensen af den stigende kompleksitet i litteraturverdenen. Bibliotekerne kunne jo gå i front og anvende nogle af de mange ressourcer, der bruges på lektørudtalelser på at få overblik over noget af den litteratur, der ikke anmeldes andre steder.

Her er jeg så enig med Christian J.D. Dirksen i, at hvis der ikke bliver tilført flere midler, så bliver det ikke bedre, med mindre man helt skrotter lektørudtalelserne, som de er i dag og laver et helt nyt system.

C. Dirksen: Jeg savner tiden til fordybelse hos lektøren...

Det ser jeg også som det største problem i dag. En læser, der enten køber eller låner ens bog af lyst og bliver begejstret, opdager mange flere sider af en roman, end en lektør der, af pligt og for penge, læser de første 30 sider af en roman og slutningen for så at bedømme romanens kvalitet. 

Og lektørudtalelserne bærer efter min mening præg af, at de er skrevet for andre lektører eller anmeldere og ikke for læserne. 

Det vil være positivt med et nyt system, der tilgodeser alle bøger, både dem der er udgivet på traditionelle forlag og selvudgivernes. Og alle skal selvfølgelig bedømmes på lige vilkår. Men  man kan måske diskutere, hvad man finder mest vigtig ved en bog, før den har en vis standard. Er det sproget, den gode historie, personkarakteristikken, håndværket? 

Jeg håber, at lektørerne ønsker en ny måde at bedømme litteratur på, som kan være til gavn for læserne. 

AfLotte Garbers
ons, 29/05/2013 - 14:53

Hej Lise

Jeg synes, du har ret. Vi forfattere elsker dog lektørudtalelserne, fordi de kan garantere det salg, der gør, at man føler, man gør en forskel. Mange titler - særligt for børn og unge, bliver jo slet ikke anmeldt og når kun ud til læserne via bibliotekerne, ikke boghandlerne. 

Men din kritik er relevant - der kan være noget i bibl-automatik, der gør, at vi mister fokus for bibl's rolle - FORMIDLERNE. Ikke den bedst assorterede butik med flest af det, alle vil have. Der findes jo ikke den læser i landet, der ikke har et kærlighedsforhold til deres ungdomsbibliotekar, fordi vedkommende kunne formidle.

Lektørudtalelserne bliver alt for meget til et salgspitch. Og det som den skal bruges til er jo FORMIDLING: Denne nye digtsamling af Lyngsøe minder ikke så meget om hans tidligere, men mere om forfatter X, Y, Z. Så er vi i gang. Så får vi hjælp derude til at blive litterært forførte.

HAr du noget statistik over hvor mange, der rent faktisk læser lektørudtalelserne? (udover bibliotekarer og forfattere?)

AfLise Vandborg
ons, 29/05/2013 - 15:38

Som svar til af Lotte Garbers

Lektørudtalelser bliver lagt i bibliotek.dk efter et halvt år, men jeg ved ikke hvor meget de bliver læst af brugerne. Jeg vil prøve at undersøge, om der er noget statistik på det.

Men jeg mener, at hvis biblioteket skal være et reelt alternativ til de kommercielle tilbud i fremtiden, må det have en holdning til det materiale, det stiller til rådighed for brugerne. For mig at se er bliotekarer med kant kombineret med den personlige formidling helt centralt for biblioteket i den digitale tidsalder.

 

AfLise Vandborg
tor, 30/05/2013 - 09:55

Som svar til af Lise Vandborg …

Lektørudtalelserne er efter sigende inde i en proces, hvor kriterier og udvælgelse tages op til revurdering. Man kan dog ikke få nogle officielle udmeldinger endnu, men jeg ser da frem til om lektørudtalelserne fremover vil tage mere højde for bogmarkedets udvikling, herunder digitaliseringen, og om de får mere kant.

AfBjørn I. Themsen
tor, 30/05/2013 - 12:39

Som svar til af Lise Vandborg …

En tilføjelse til nattens overspringstekst ovenfor, eller måske rettere en præcisering:

Dagbladsanmeldelser er under pres og har været det i årevis, der er markant færre og de er kortere - efterhånden så korte som lektørudtalelser. Derfor finder jeg det utroligt uambitiøst at foreslå (sådan læser jeg dit oprindelige indlæg) at hoppe på fuldstændig samme vogn, med samme automatiske sorteringskriterier, og på den måde være med til at understøtte en endnu smallere litteraturformidling.

 Kan lektørudtalelser blive bedre? Ja! Naturligvis. Men ikke ved at følge eller tækkes “bogmarkedets udvikling” på den måde som du tilsyneladende mener, men netop som et modsvar, et værn, imod disse og udviklingen der. Hvor vigtigt er det i virkeligheden fx at en forfatter, uanset at det er en god, anerkendt forfatter, som skriver litteratur med litterær og/eller kunstnerisk værdi, bliver formidlet/anmeldt af biblioteket? Måske ikke så vigtigt, fordi vedkommende typisk allerede er i alle dagblade, radio og Tv sågar. Så er det måske vigtigere at satse bredere og vise, at der er forfattere og værker uden for den etablerede fødekæde? Men det er jo, som jeg læser det, ikke dér, du foreslår at “skære”.

Skal der være færre lektørudtalelser? Nej, og der skal slet ikke skæres ud fra et automatisk sorteringskriterie som fx selvudgivelse, der a) er et flydende og sommetider meget vanskeligt gennemskueligt begreb b) er en tendens/form som er kommet for at blive; de små forlag er jo i dag reelt dem, der ofte er eller i hvert fald forsøger at være progresssive og samtidig er det efterhånden også dem som udgiver langt størsteparten af fx lyrikken, men samtidig er det også dem, hvor elementer af selvudgivelse ofte er tilstede i den ene eller anden form —simpelthen fordi der ikke er penge i mange af den type udgivelser, der er drevet af noget andet end lysten til salgstal, og da dét i stigende grad er de etablerede forlags primære kriterium (hvad man godt forstår) så er de små forlag og deres rodede udgivelsesformer kommet for at blive. Og meget af det er fremragende.

 Skal der også anmeldes digitale og andre former: Ja, selvfølgelig, men hvis det bliver  på bekostning af de eksisterende anmeldelser, så er det en hul sejr, som ikke forholder sig reelt til, at der faktisk samlet set er kommet flere udgivelser de senere år end nogensinde før. Alt er ikke lige godt, det skal guderne vide, men det indbefatter altså også mange e-bøger og andre digitale former, for slet ikke at tale om almindeligt udgivne bøger på såkaldt anerkendte forlag. Sorteringskriteriet må altså være kvalitet, men den er jo svær at finde på forhånd: Hvordan afgøre om en bog er god, hvis man ikke læser den først?

Så i stedet for at gå i spare/forsvars/skære position, så burde man hellere slå på tromme for flere, bedre, længere lektørudtalelser. Gerne med vurderinger.

Hilsen
Bjørn

AfJakob Brønnum
tor, 30/05/2013 - 14:49

Som svar til af Lise Vandborg …

Tak til Lise Vandborg for at rejse de vigtige spørgsmål om litteraturens formidling. Problemerne med litteraturformidlingen går gennem hele systemet, og jeg skal blot nævne to aspekter, hvor lektørudtalelsen er guld værd. Ikke mindst fordi mindst to af de vigtigste dagblade har litteraturredaktører, der også selv gerne vil sætte litterære dagsordener, og som derfor udvælger i forhold til, hvad de ser som dagsordensættende, fremfor at være forpligtet på en reel afspejling af det (bedste af det) danske litterære udbud (indenfor alle genrer og stilarter), føler mange forfattere sig med rette forbigået. Her er lektørudtalelserne uvurderlige. Desværre er det også sådan, at den danske kritikerstand ikke for tiden er historisk stærk, hvad angår indsigt, åbenhed, klarhed i tanken og ydmyghed overfor det stof, der skal fremlægges for aviserne læsere. Derfor er lektørudtalelserne en garanti for, at modtage en fagligt lødig anmeldelse. Naturligvis kan man overveje, om den tilstræbte neutralitet for tiden er lige lovlig bleg, og om man kunne finde en form, hvor lektørudtalelserne også kom læserne til gode ved en højere grad af udadvendt læsværdighed. Men lad os ikke glemme, at folk, der bliver bestilt til at synes noget i dagens medielandskab ofte trækker i subjektive retninger, hvor det formidlingsmæssige går tabt.

Vis flere
Log ind for at skrive kommentarer