Virkelighedens monstre

2020
)

Virkelighedens monstre af Line Renslebråten

08 jan.20

Smuk faktabog præsenterer børnene for alverdens dyr, der ikke umiddelbart tilhører kategorien ’nuttet’.

Bogen fortæller om dyr, der præsenteres som "virkelighedens monstre", fordi de enten har et skræmmende udseende, er farlige for mennesker eller måske begge. Dyrene er inddelt i 8 kategorier: spindlere, insekter, padder, krybdyr, pattedyr, fugle, fisk og havdyr.

Hvert dyr omtales på et dobbelt opslag efter samme princip. På venstre side er der tegnet det mest skræmmende ved dyret, og derefter er dyret vist på et kort, som ligner en form for bilspil. Her kan man se dyrets navn, evner, samt hvor højt dyret scorer på en 10-trinsskala inden for kategorierne: ’Monsterudseende’ eller ’Farlig for mennesker’. I højre side er der en stregtegning af dyret i fuld figur sammen med en kort tekst, der fortæller om levested, størrelse og føde.

Man kan blandt andet læse om verdens mest giftige edderkop, som er den brasilianske vandreedderkop, der desuden er meget aggressiv, og om den blinde ormepadde, også kaldet penispadde, der ingen lunger har, men alligevel svømmer godt og kan blive op til 1 m lang. Eller om den tungespisende lus, der lever af at æde fisketunger. Og mange andre spændende facts om dyr, vi ikke ved så meget om.

Line Renslebråten er en eminent illustrator, og bogen er virkelig lækker. Den vil tiltrække mange med sine flotte og uhyggelige tegninger.Teksten er lidt svær at læse, men den er ret kort, og børn, der endnu ikke kan læse, kan få en masse ud af at kigge på billederne. Jeg er ikke fan af at kalde dyr for monstre, men heldigvis husker Line Renslebråten i sin indledning at fortælle med fede typer, hvor vigtige både de farlige og de grimme dyr er for økosystemet. Hun husker også at fortælle, at dyr som regel kun er farlige, når vi er på deres territorium, eller hvis de føler sig truede.

Straarup & Co
Lisette Agerbo Holm
978-87-7018-587-5