Blåhvalen : den utrolige historie om det største dyr, der nogensinde har levet

2020
)

Blåhvalen : den utrolige historie om det største dyr, der nogensinde har levet af Andreas Tjernshaugen og Line Renslebråten

27 aug.20

Detaljeret og spændende fagbog for børn om det største dyr, der nogensinde har levet.

I bogen følger man en blåhval og hendes unge rundt i verdenshavene, til ungen er stor nok til at klare sig selv. Bogen gør bug af konkrete sammenligninger, så læseren bedre kan forstå stoffet. F.eks. får vi at vide, at blåhvalen i bogen er 27 m lang, hvilket svarer til de allerlængste lastbiler med trailer, der må køre i Danmark. Samtidig vejer blåhvalen så meget, at en lastbil med tilsvarende vægt ville blive nægtet at køre på vejene. Ved fødslen er den lille blåhvalunge allerede lige så lang, som fire voksne mennesker lagt i forlængelse af hinanden, og den mælk, den lever af, er tykkere end yoghurt med et højere fedtindhold end fløde, og den drikker 200 liter dagligt.

Blåhvaler er pattedyr og trækker vejret, ligesom vi gør. Derfor skal de af og til op til havoverfladen for at trække luft gennem det udåndingshul, der sidder ovenpå hovedet. Blåhvaler lever af krill, som er små havdyr, der ligner små rejer. Det er ret vildt, når man nu er så stor. Hvalerne åbner munden, der er fungerer som en stor si, og sluger både stimen af krill og en masse havvand.

Bogen er inddelt i kapitler, hvor man udover at følge hvalmor og unge også kan læse om ’Hvordan hvaler blev til havdyr?’, hvor man gennem tekst og billeder følger udviklingen fra ca. 49 mio. år siden, hvor Pakicetus havde ben, Man kan også læse ’Da blåhvalen næsten blev udryddet’, der fortæller, at der først i 1966 blev sat en endelig stopper for fangsten af blåhvaler, som der kun var få hundrede tilbage af efter 60 år med massiv fangst. Derefter fortsætter den lille hvals historie med de udfordringer, den skal overvinde, indtil den til sidst i historien vinker farvel med halefinnen. Bogen slutter med et kort, hvor man kan se, hvor i verden man har været sammen med hvalerne.

Andreas Tjernshaugen er norsk forfatter og skriver fagbøger. Denne bog er skrevet, så den henvender sig til børn fra ca. 8 år, og Line Renslebråtens fantastiske og eventyrlige illustrationer løfter bogen til et kunstnerisk niveau. Hun har skrevet teksten og illustreret Under polarisen og Monstre, som begge er gode og smukke fagbøger til børn.

Straarup & Co
Lisette Agerbo Holm
48563511