Under en anden himmel

2023
)

Under en anden himmel

27 sep.23

Der er umådeligt fine beskrivelser af mad og natur i Mich Vraas velskrevne og sanselige fiktion over Prins Henriks liv, før han blev prins.

Mich Vraa er vendt tilbage til at skrive solo efter at have skrevet de to populære historiske romaner Pigen fra det store hvide skib og Tre dage i april sammen med Jesper Bugge Kold. Han træder til dels ind i en ny sfære, kærlighedsromanen. Når jeg skriver til dels, er det fordi, de to førnævnte bøger også arbejdede fint balanceret med trivielle elementer fra kærlighedsromanen.

I 'Under en anden himmel' møder vi den 30-årige, fotomodelsmukke,  britiske kok, Emma, der redder en let dement, gammel mand, Ritou, som hun møder under en gåtur i Sydfrankrig ved sit charmerende lille chateau. Læseren får også ret tidligt at vide, at denne Ritou var mesterlig til at finde trøfler som dreng.

Efter Emma har fået ham slæbt med hjem, begynder han at fortælle om sit mildest talt eventyrlige liv. Han voksede op i Indokina i en meget velhavende fransk familie, siden blev han diplomat i Hongkong, var med i Algierkrigen og havde ret nemt ved at møde smukke kvinder, da han lignede Sean Connery. Men ellers er han lidt af et mysterium for den yngre Emma, som bliver meget optaget af hans historie, mens de mødes i en fælles glæde for fransk madlavning, og hun glæder sig til næste afsnit af fortællingen. Der er noget 1001-nat over den del af romanen.

Vi får også Emmas historie. Hun bor i London og er kæreste med en dansk kok, som gerne vil have hende til at flytte til København. Hendes mor er død, og hun har arvet chateauet efter sin far, som hun først har opstøvet efter morens død. Faktisk fortæller Ritou også, at han lever det meste af sit liv i Danmark, og det er jo lidt af et sammentræf.

Måske fornemmer man, at Mich Vraa har sammensmeltet en eventyrlig fortælling om en mystisk fransk levemand fra diplomatiet med en form for chick lit. Jeg kunne i hvert fald ikke slippe bort fra en stemning af ”Emily in Paris møder 007”, men det fungerer overraskende godt. Mich Vraa skriver som altid i et fremragende og sanseligt sprog. Der er så mange lækre, detaljerede beskrivelser af madvarer og natur, og det giver en særlig, let stemning, som jeg er sikker på, mange vil elske. Der er endda opskrifter på den lækre mad, der kokkereres og spises af det umage par.

Lindhardt & Ringhof
9788711996706
448