Trommer i det fjerne - Outlander

2018
)

Trommer i det fjerne af Diana Gabaldon

15 jan.18

Den gigantiske successerie er nu nået til fjerde bind, og de dramatiske og romantiske skildringer fortsætter uden mindste slinger i valsen med alt, hvad hjertet kan begære.

Dette bind fire i serien, der er otte bind på engelsk, udkommer strategisk samtidig med, at tv-seriens tredje sæson netop er overstået. Den over 1000 sider lange roman byder på alt, hvad hjertet kan begære af historisk underholdning. Med den aktuelle handling placeret i kolonitidens Amerika får historien nye aspekter og miljøer.

Hvor det i de foregående bind var Skotland og englændernes brutale fremfærd, der var i centrum, er det nu Amerikas spirende opbygning med nybyggere, indianere og den vilde natur, der skildres. De historiske rammer er således nye, men kærligheden mellem Jamie og Claire er den samme, og det hele pakkes igen ind i hele tidsrejsedelen. Serien rammer således særdeles bredt, og uanset ståsted er der garanti for medrivende og eminent underholdning.

Efter begivenhederne på Jamaica er Jamie Fraser og hans kone Claire nu kommet til Carolina i de amerikanske kolonier. Parret søger mod North Carolina, hvor Jamies tante Jocasta har en blomstrende plantage. Jocasta vil gerne have, at Jamie overtager bedriften, men hans længsel efter Skotland og bjergene, får dem til at forsøge at starte et helt nyt liv i vildmarken som nybyggere. I den vilde natur blandt farlige dyr og indianere, lykkes det dem da også efterhånden at få startet en lovende bosætning med andre skotske familier.

Tilbage i nutiden (1969) er deres datter Brianna og skotten Roger Wakefield begyndt at nærme sig hinanden, men Brianna savner sin mor og sin ukendte far, og da hun i en avisnotits fra 1776 opdager en chokerende artikel om, at Claire og Jamie Fraser indebrænder i deres hus, beslutter hun at benytte tidsportalen og rejse tilbage i tiden for at forhindre katastrofen. Roger opdager, hvad hun har gjort og følger efter.

Der sker selvfølgelig meget mere i denne lange roman, og det er med at holde tungen lige i munden for overhovedet at kunne følge med, og det er absolut en fordel af have læst de tre forrige bind. Når det så er sagt, er det samtidig også en af de historier, man bare haster igennem, og igen må man imponeres over forfatterens særdeles kompetente brug af historiske begivenheder og evne til at få dem indpasset og indflettet i handlingen.

Selvom helteparret måske er skildret lige lovligt rosenrødt og potent, ødelægger det bestemt ikke hovedindtrykket af forrygende god underholdning. Dertil kommer, at research, personskildringer og sproget med især nogle fantastiske beskrivelser af den vilde natur er meget overbevisende.

Diana Gabaldon har skabt sin helt egen unikke verden, og som nævnt er der endnu flere bind at glæde sig til.

Anders Juel Michelsen
53806317