Outlander. 7. bind, Sangen i knoglerne

2019
)

Outlander 7: Sangen i knoglerne af Diana Gabaldon

16 sep.19

Den gigantiske successerie er nu nået til 7. bind og året 1776, det skelsættende årstal for Den Amerikanske Revolution. En forrygende tour de force i historien, tilsat kærlighed, spænding og tidsrejser.

Diana Gabaldon startede sin Outlander-serie i 1991, og bind 9 er netop udkommet på engelsk. Serien er blevet en gigantisk verdensomspændende succes med 28 millioner solgte eksemplarer, og dertil kommer, at den tilsvarende tv-serie, hvor man er i gang med optagelserne til 5. sæson, ligeledes er blevet en enorm succes på diverse streamingtjenester. Dette seneste bind på dansk ligner præcist de foregående, nemlig tæt på 1000 siders tætpakket underholdning med fokus på historiske begivenheder, spænding, kærlighed og mystik. Der er simpelthen noget for enhver smag, og i hvert fald er det et kært og glædeligt gensyn med alle de kendte og elskede hovedfigurer.

Jamie Fraser og hans kone Claire overlevede branden ved Frasers Ridge (se forrige bind), og de har nu planer om at rejse tilbage til Skotland for at hente Jamies gamle trykpresse, bl.a. fordi amerikanernes frihedskamp mod det engelske styre er brudt ud i lys lue, og begge ved jo, hvordan det vil ende. Altså ville det være nærliggende for Jamie at melde sig under oprørernes fane, men han vil for enhver pris undgå at risikere at møde sin uægte søn William Grey som fjende.

Sammen med Jamies nevø, Ian og hunden Rollo drager de afsted. Det lykkes dem at finde et skib, der sejler mod Skotland, men intet går som planlagt, og de udsættes for både kapere og søslag. Samtidig er Claires datter Brianna og hendes mand Roger sammen med børnene Jem og Mandy rejst tilbage til nutiden (1980’erne), hvor de nu bor i relativ sikkerhed i Jamies gamle hus ”Lallybroch”.

Der sker selvfølgelig meget mere i denne lange roman, og selvom det vrimler med personer og tilbageblik, kan nye læsere sagtens være med, omend det så absolut er en fordel at have læst bindene i den rigtige rækkefølge. De historiske facts er som sædvanlig skildret med stor troværdighed, og ved at lade William være hovedpersonen omkring disse begivenheder, kommer læseren så at sige tættere på virkeligheden.

I de hele taget lader Gabaldon i dette bind endnu flere personer komme til orde, både Ian, Brianna og Roger, John Grey, William og flere, og det tilføjer ikke alene endnu flere vedkommende detaljer om hele persongalleriet, men gør også, at romanen fremstår både dynamisk og varieret.

Gabaldon har skabt sin helt egen fortryllende version af en historisk periode, og bedre underholdning skal man lede længe efter.

Anders Juel Michelsen
47054575