Tilgiver dig

2017
)

Tilgiver dig af Nis Jakob

24 apr.17

Kærlighedsthriller. Et hektisk forhold mellem en moden mand og en ung kvinde får fatale følger, men rigtig spændende bliver det aldrig.

’Tilgiver dig’ er et kærlighedsdrama med fire personer: ægteparret Janus og Tea samt kæresteparret Simone og Tomas. Dramaet begynder, da Janus, der er lærer, forelsker sig hovedkulds i den unge lærervikar Simone, og hun gengælder hans følelser. Sideløbende med kærlighedshistorien følger vi en person, der har begået et mord og er indlagt på den lukkede afdeling. Personen kan intet huske. Hvorvidt det drejer sig om en mand eller en kvinde, ved læseren ikke.

Det er den gamle historie om den modne mand og den unge kvinde. Han forelsker sig hovedkulds i hende og overbeviser sig selv om, at han er ulykkelig i sit ægteskab, og hun føler sig smigret og tiltrukket af den mere erfarne mand. I dette tilfælde kompliceres forholdet yderligere af, at Janus’ hustru Tea er lærer på en skole, hvor Simone også er vikar, og at Simone rent faktisk godt kan lide hende. Så mens Janus og Simone knalder løs, fornemmer Tea og Tomas, at der er noget galt. Janus og Simone ved godt, at de bliver nødt til at fortælle sandheden, men især Janus tøver, og da Tea får konstateret kræft, bliver det hele endnu mere speget.

Der er noget ’Fifty shades of grey’ over historien, dog uden dominanstemaet, men helt vedkommende bliver historien aldrig, dertil er personerne for skabelonagtige. Tomas er diffus, Tea er for langmodig, Simone er for naiv – selv for en ung lærervikar, og Janus er beskrevet som et næsten for dumt svin. Da læseren fra starten ved, at der er begået et mord, er det bare at vente på at finde ud af, hvem af de fire, der er morderen, og hvem der er offeret. Rigtig spændende bliver det dog aldrig, selv om man ikke ved, hvem morder og offer er, da det først afsløres til allersidst. Ind imellem bliver historien dog ganske interessant, og man kan ikke lade være med at drage sammenligninger til personer i den virkelige verden.

Nis Jakob har skrevet en del bøger, som han har udgivet på sit eget forlag. Han skriver udmærket, men bruger måske lidt for mange sprogblomster og overdriver billedsproget. Mange romaner er alt for lange, men denne er lovlig kort til, at der kommer kød på personerne. Forfatterens bedste roman er efter min mening ’Det forfærdelige skete den 14. juli 1968’.

Jakobs Press
53025145
9788792970879
192

1 anmeldelse
AfChristina Haa
tir, 02/05/2017 - 18:44

Nis Jakob har gjort det igen Det er en fantastisk bog om vores utiltalende egoisme. Vores "ret til", ja faktisk krav på, at være verdens navle. En bog der indikerer at vi får det liv vi har fortjent. Nis Jakob kan det der med ord og formår som sædvanlig at fastholde mig som læser i en fantastisk velskreven bog man ikke kan lægge fra sig. Og hvor jeg ønsker at den fortsatte, så jeg kunne få vished om hvad der videre sker med personerne. Fremragende bog. Læs den før din nabo.