Orgasmebogen

2020
)

Orgasmebogen af Kristine Tiedt

19 okt.20

Tegneserien behandler på humoristisk og oplysende vis mange uudforskede elementer i forhold til den kvindelige orgasme.

'Orgasmebogen' er inddelt i syv kapitler, som hver især handler om de kvindelige kønsorganer. Der er at kapitel om orgasme, et om erogene zoner, om sex, skam mm. Hovedsageligt gennem sine fine tegninger giver bogen gode råd til, hvordan du accepterer og holder af din seksualitet.

Der er følgende hovedpersoner i bogen: Kvinden, kussen og eksperten. En af tegningerne viser en kvinde, der vasker op, og på væggen ved siden af hænger et vigtigt råd: "An Orgasm a Day, keeps the Doctor away". Bogen indeholder facts om sex og kvindekroppen, der serveres som en del af handlingsforløbet i tegneserien. Herunder hvordan det tilsyneladende er normalt ikke at få orgasme under sex, nogle gange pga. at der kun dyrkes sex i under 4 minutter. Der er en fin forklaring på de forskellige typer af orgasmer og yderligere et fact, der lærer os, at orgasmer kan bruges smertelindrende under menstruation.

Bogen beskriver også kønsidentitet og indeholder desuden et kapitel om skam, som af en eller anden grund meget ofte er knyttet til sex. Særligt kvinder kan være bekymrede for, om de ser forkerte ud, lugter forkert eller laver forkerte lyde. Slutteligt siger kvinden i tegneserien, at man måske skal begynde at lytte til sin krop, og at orgasme måske slet ikke er noget man får, men noget man tager.

'Orgasmebogen' behandler den kvindelige seksualitet og er en blanding af fiktion og fakta med masser af satiriske elementer. Den består overvejende af tegninger, men indeholder også både collagedele og fotos. Helheden er meget vellykket, og forfatteren og illustratoren Kristine Tiedt formår at binde alle elementerne sammen til en vandring gennem de forskellige overordnede emner. Der er udkommet flere bøger om sex og kvindekroppen, men dette er den første, der har fokus på orgasmen. Af andre tegneserier til voksne indenfor samme genre kan nævnes I’m every woman og Du vil ha’ mig. En række befriende bøger, der bør læses af alle, både med og uden kropsforskrækkelse.

en tegneserie om sex og lyst
9788702299755
199