Ondt blod

2016
)

Ondt blod af Kristen Painter

02 sep.16

Vampyrer, comarreer, feer og formskiftere. Der mangler intet i denne handlingsmættede serie til store og små vampyrelskere.

Indimellem bliver det alles kamp mod alle, men jeg kan virkelig godt lide House of Comorré serien, der i bund og grund handler om de godes kamp mod de onde. Indimellem mangler der måske lidt fremdrift i selve handlingen omkring Chrysabelle og hendes forsøg på at slippe fri og finde sin bror, men Kristen Painter forstår at holde læserne fanget. Der sker noget hele tiden. Kampe, mord, kidnapninger og selvfølgelig forelskelser og kærlighed. Jeg er meget fascineret af Chrysabelles vilje til at nå sit mål. Der er ikke mange prinsessenykker, og hun skåner ikke sig selv. Seriens trekantsdrama mellem Creek, Mal og Chrysabelle fylder lige tilpas lidt til, at jeg synes den er et ganske underholdende element i den ellers meget handlingsprægede historie.

Sproget er flot, flydende og lettilgængeligt, så bøgerne kan også læses af de yngre vampyrelskere. Der er ikke direkte sexscener, kun antydninger, så også på det område er de velegnet til unge læsere og andre, der helst er fri for det. Det kræver dog en del at holde styr på de mange navne og skabninger, men efterhånden som jeg har læst serien, begynder navne og tilhørsforhold at sidde fast. Jeg håber ikke der går alt for lang tid inden næste bog i serien kommer på dansk.

Bøgerne, som helst skal læses i den rigtige rækkefølge, er utrolig lækre med fantastisk flotte forsider og dejligt stort tryk – og jeg synes da, det er ekstra skønt at sidde med en smuk bog i hånden. Kan man ikke vente på næste del af House of Comarré, vil jeg anbefale Morganville Vampires af Rachel Caine. Der er foreløbig ni bøger på dansk og de er velegnede til alle, der gerne vil læse om vampyrer og andre overnaturlige væsner.

Tellerup
Camilla Clasen
52342422