Navnebringeren

2020
)

Navnebringeren af Maja Lunde

15 maj.20

En smuk og stemningsfuld billedbog, der fortæller historien om, hvordan man får præcis det navn, der passer til én. En oplagt gave til barnedåben eller navnefesten.

Hvad er barnets navn? Det er et valg, der for nogle nybagte forældre falder let, mens andre har sværere ved at beslutte sig for navnet, der skal følge barnet resten af livet. For passer det til barnet, sammen med navnene på søskende og skal det kunne udtales på engelsk? Men hvad nu, hvis det slet ikke er forældrene, der vælger navnet til den lille?

De fleste har hørt om Julemanden, Tandfeen og Påskeharen, men der er rent faktisk en spiller mere på holdet. Man får kun besøg af ham én gang, men til gengæld varer hans gave livet ud. Det er Navnebringeren, eller hr. Nome, som han faktisk hedder, og det er ham, der giver alle børn deres navne.

Han er et genert lille væsen, der bor i sprækken mellem himmel og hav, og i hans have vokser navnene som skrøbelige og lysende blomster. Når et navn er sprunget ud, tager hr. Nome det med sig i en kurv og drager afsted for at finde den rette modtager. En dag er det ved at gå galt, så han næsten kommer for sent, og forældrene er på nippet til at vælge det forkerte navn til deres nyfødte. Derfor må Hr. Nome gøre noget, han ellers aldrig har gjort før.

Maja Lunde har skrevet en fantasifuld og hjertevarm fortælling til alle børn, der gerne vil vide, hvorfor de har fået netop deres navn. Det fine ved bogen er, at den handler om dig eller den, man læser den for. Bogen er sat op, så den kan foræres i forbindelse med dåb eller navngivning, for bagerst er der gjort plads til, at man selv kan udfylde barnets navn, og undervejs i historien refereres der direkte til læseren med et ”du” og ”dit navn”, når hr. Nomes rejse med navnet påbegyndes.

Historien om Navnebringeren er flot pakket ind i Hans Jørgen Sandnes’ farverige og stemningsfulde akvarellignende illustrationer, der er holdt i dybe, rummelige og mørke farver. På nær navneblomsterne, der bogstaveligt talt ser ud til at kunne lyse. Bogen har et skær af Disney over sig og minder faktisk lidt om universet fra Klokkeblomst. Illustratoren nævner selv, at tegningerne i bogen er lavet i samme teknik som traditionel tegnefilm.

Teksten er enkel og nem at gå til, og det søde eventyr om navnenes rejse ud i verden kan derfor læses fra 3-års alderen og opefter.

Turbine
Anne Krogh Hørning