Gode kasser

2019
)

Gode kasser af Ditte Hansen

19 okt.19

I denne møgsure bog nægter Ditte og Louise at være appetitlige, pikante, søde eller at skabe god stemning for andres skyld. Syleskarpt og vanvittigt sjovt.

De to forfattere skifter bogen igennem mellem at være henholdsvis Hansen og Mieritz og Ditte og Louise. Førstnævnte er hjernerne bag sidstnævnte. Hele bogen er en fantastisk blanding af selvbiografiske historier, fiktive fortællinger, interviews og forløsende quizzer, der kan hjælpe dig med endegyldigt at beslutte, om du er en slut eller en snerpe.

Hvorfor skal man overhovedet putte folk i kasser? De fleste kvinder indeholder både elementer af madonnaen, luderen og alle de andre. Ditte og Louise udtaler, at betegnelserne slut og snerpe er skabt for at fastholde kvinder som seksuelle objekter, bedømt i forhold til deres til deres tiltrækning på mænd eller mangel på samme. Mænd er til gengæld aldrig sluts eller snerper, men er de så udsat for en mere raffineret stigmatisering? Der er masser af kvalificerede bud på svar i bogen, men samtidig åbner den op for problemstillinger, man som både kvinde og mand kan tænke over.

De to forfattere har inddraget flere udtalelser fra andre, der alle står som statements eller modstatements rundt om i bogen. Én udtalelse er af præst og debattør Sørine Gotfredsen, der mener, at den voldsomme dyrkelse af venindeforhold kan skubbe mænd væk. Et andet er af psykoterapeut Esther Perel, der siger, at de fleste i det skjulte tænder på de selvsamme ting, som de demonstrerer mod. Forfatterne giver plads til, at læseren kan forholde sig til dem og til sig selv, også i en fortegnet, sjov og virkeligt grov eller blot menneskelig rolle.

Forfatterne har allieret sig med illustrator Sofie Riise Nors, alias @Waginapineapple, der, udover at have en knivskarp streg, også lærer Ditte og Louise nyt i forhold til at se verden fra hendes noget yngre perspektiv. Hun tilfører tegneserieelementet, der både skaber humor og en perfekt fornemmelse af selvironi, men som også giver læseren mulighed for at lave nedslag og læse præcis, hvor man har lyst.

Bogen indeholder elementer, som også findes i Kundskabens frugt, Du vil ha’ mig og I’m every woman, men den er også selvbiografisk med en distanceret og samtidig "in your face-humor", der virkelig får dig til at grine højt.

Giv den til alle kvinder, der er alt for hårde ved sig selv og synes, de er forkerte og ikke har ret til at være sexede med mindre de ligner perfekte, eventyrlige modeller.

47112222
9788702259445