En fremmed banker på

2006
)

En fremmed banker på af Ali Smith

18 sep.06

En fremragende roman, simpelthen! Medrivende, anderledes, sær på en genial måde med en persontegning, der er nuanceret, præcis og meget troværdig.

En familie på fire har for en sommer lejet et hus på landet i Norfolk i England. Familien består af: Astrid på 12, en ensom, trodsig og lidt kynisk næsten-teenager. Magnus på 17, en dybt ulykkelig ung mand, der tumler med tanker om skyld og selvmord. Eve, mor til børnene og forfatter til "Historier fra virkeligheden". Michael, stedfar til børnene og universitetslærer med forkærlighed for kvindelige studerende.

De er en familie, men de lever hver deres liv i familien, hvor de hver for sig tumler med store essentielle problemstillinger som liv, død, kærlighed, ensomhed og identitet. Men de indvier ikke hinanden i deres tanker. Faktisk er det virkeligt uhyggeligt, at de hver for sig er så ulykkelige - ja Magnus befinder sig midt i en stor krise, uden de andre opdager det.

Men så dukker en fremmed op; Amber, der er ca. 30 år, og som påstår, at hendes bil er gået i stykker. Til at begynde med tror Eve, at Amber er en af Michaels studerende, mens Michael tror, det er en, der skal interviewe Eve. Men Amber er en tilfældig fremmed, der pludselig bliver omdrejningspunktet for hele familien. Hun fortryller dem og forandrer dem, hun rusker dem og elsker dem, og ingenting er det samme i familien, da hun forsvinder igen.

Synsvinklen skifter imellem de fire hovedpersoner fra kapitel til kapitel, og også Amber har af og til synsvinklen. Det virker meget stærkt og underbygger den fine persontegning.

Det er den første af Ali Smiths bøger, der er blevet oversat til dansk, men det er forhåbentlig ikke den sidste. Den er så god!! Udover at den er medrivende, anderledes og genial, så er der nogle helt vidunderlige dialoger, som det desværre vil føre for vidt at gengive her. Men du skylder altså dig selv at læse denne bog!!!

Oversat af Susanne Staun. Gyldendal, 2006. 299 sider. Kr. 299,-

Susanne Staun
26378176