Blog
Tilbageblik præger efterårets udgivelser
August og september byder på en række lovende udgivelser fra danske forfattere. En tendens er tilbageblikket og erindringen i form af romanserier og autofiktive elementer.
En af de romaner jeg glæder mig allermest til at læse i efteråret er ’Telefon’ af Ida Jessen. Romanen er en selvstændig fortsættelse af den gribende Hvium-triologi, som uhyre præcist og sprogligt elegant undersøger forholdet mellem forældre og børn. Ikke mindst forældres skyldfølelse over for deres børn. I den nye roman river en en stemme i telefonen en dag op i den 15 år gamle tragedie, hvor præsten Lisas syvårige søn blev dræbt af en flugtbilist.
’Vi er er brødre’ af Iben Mondrup ser jeg også frem til at læse. Mondrup formår virkelig at beskrive, hvordan relationerne i en familie hele tiden forskydes, senest i den nærmest kalejdoskopisk komponerede familiehistorie Karensminde. Den nye roman går tilbage i tiden og fortæller farens historie; den far, som vi kender fra Godhavn og 'Karensminde'.
Der ser således ud til at være en tendens, at en række af efterårets romaner indgår i en serie. Også Anne-Sophie Lunding-Sørensen skriver med sin nye udgivelse ’Happy family’ bind 2 om kvinden Elvira Gregersen, efterfølgeren til den veloplagte og humoristiske Happy ending. Ligeledes udkommer afslutningen på Mich Vraas romantrilogi om Dansk Vestindien, og en anden af efterårets must-reads er Merete Pryds Helles kommende roman 'Vi kunne alt', efterfølgeren til hendes medrivende slægtsroman Folkets skønhed, der er inspireret af forfatterens egen historie.
Flere andre aktuelle udgivelser er skrevet med afsæt i forfatterens egen historie. Jeg venter spændt på Karen Fastrups kommende roman ’Hungerhjerte’, som er skrevet ud fra forfatterens egen erfaring med psykisk sygdom, og på Malene Ravns roman 'I dine øjne' som er baseret på en slægtshistorie til en ven af forfatteren. Jeg har netop læst Mathilde Walter Clarks ’Lone Star’, som udkommer den 16. august, og i romanen skildrer Clark forholdet til sin amerikanske far, som hun aldrig har haft en hverdag sammen med. Clark bruger sin egen historie på en både elegant og vellykket måde samtidig med, at bogen rummer en tankevækkende tematisering af erindring og af små og store svigt.
Peter Adolphsen bruger i sin kommende roman med den sigende titel ’Jeg kan ikke huske’ manglen på erindring som springbræt til at kortslutte autofiktionen. "Sig mig, hvad du husker, og jeg skal sige dig, hvem du er" bliver i Peter Adolphsens version til modsvaret "jeg er summen af alt det, jeg ikke kan huske".
Morten Ramsland, som er en af vores stærke historiefortællere, er aktuel med romanen ’Lyskabinettet, og den er et high light i efterårets udgivelser ligesom Dorthe Nors' novellesamling 'Kort over Canada'. Nors har sans for både det sorte og det humoristiske, og jeg var meget begejstret for hendes noveller i samlingen Kantslag, ligesom hendes seneste roman Spejl, skulder, blink var både skarp og veldrejet.
Af digtsamlinger ser jeg særligt frem til Caspar Erics kommende samling, ’Alt hvad du ejer’ og Simon Grotrians ’Zar Brücke og de flamske forvandlinger’. Grotrians digte byder altid på overrumplende og originale elementer, så den er et must. I det hele taget glæder jeg mig til alt det skæve, uforudsigelige og eksperimentende, der sikkert også vil dukke op i bogbunkerne på skrivebordet.
August og september byder på en række lovende udgivelser fra danske forfattere. En tendens er tilbageblikket og erindringen i form af romanserier og autofiktive elementer.
En af de romaner jeg glæder mig allermest til at læse i efteråret er ’Telefon’ af Ida Jessen. Romanen er en selvstændig fortsættelse af den gribende Hvium-triologi, som uhyre præcist og sprogligt elegant undersøger forholdet mellem forældre og børn. Ikke mindst forældres skyldfølelse over for deres børn. I den nye roman river en en stemme i telefonen en dag op i den 15 år gamle tragedie, hvor præsten Lisas syvårige søn blev dræbt af en flugtbilist.
’Vi er er brødre’ af Iben Mondrup ser jeg også frem til at læse. Mondrup formår virkelig at beskrive, hvordan relationerne i en familie hele tiden forskydes, senest i den nærmest kalejdoskopisk komponerede familiehistorie Karensminde. Den nye roman går tilbage i tiden og fortæller farens historie; den far, som vi kender fra Godhavn og 'Karensminde'.
Der ser således ud til at være en tendens, at en række af efterårets romaner indgår i en serie. Også Anne-Sophie Lunding-Sørensen skriver med sin nye udgivelse ’Happy family’ bind 2 om kvinden Elvira Gregersen, efterfølgeren til den veloplagte og humoristiske Happy ending. Ligeledes udkommer afslutningen på Mich Vraas romantrilogi om Dansk Vestindien, og en anden af efterårets must-reads er Merete Pryds Helles kommende roman 'Vi kunne alt', efterfølgeren til hendes medrivende slægtsroman Folkets skønhed, der er inspireret af forfatterens egen historie.
Flere andre aktuelle udgivelser er skrevet med afsæt i forfatterens egen historie. Jeg venter spændt på Karen Fastrups kommende roman ’Hungerhjerte’, som er skrevet ud fra forfatterens egen erfaring med psykisk sygdom, og på Malene Ravns roman 'I dine øjne' som er baseret på en slægtshistorie til en ven af forfatteren. Jeg har netop læst Mathilde Walter Clarks ’Lone Star’, som udkommer den 16. august, og i romanen skildrer Clark forholdet til sin amerikanske far, som hun aldrig har haft en hverdag sammen med. Clark bruger sin egen historie på en både elegant og vellykket måde samtidig med, at bogen rummer en tankevækkende tematisering af erindring og af små og store svigt.
Peter Adolphsen bruger i sin kommende roman med den sigende titel ’Jeg kan ikke huske’ manglen på erindring som springbræt til at kortslutte autofiktionen. "Sig mig, hvad du husker, og jeg skal sige dig, hvem du er" bliver i Peter Adolphsens version til modsvaret "jeg er summen af alt det, jeg ikke kan huske".
Morten Ramsland, som er en af vores stærke historiefortællere, er aktuel med romanen ’Lyskabinettet, og den er et high light i efterårets udgivelser ligesom Dorthe Nors' novellesamling 'Kort over Canada'. Nors har sans for både det sorte og det humoristiske, og jeg var meget begejstret for hendes noveller i samlingen Kantslag, ligesom hendes seneste roman Spejl, skulder, blink var både skarp og veldrejet.
Af digtsamlinger ser jeg særligt frem til Caspar Erics kommende samling, ’Alt hvad du ejer’ og Simon Grotrians ’Zar Brücke og de flamske forvandlinger’. Grotrians digte byder altid på overrumplende og originale elementer, så den er et must. I det hele taget glæder jeg mig til alt det skæve, uforudsigelige og eksperimentende, der sikkert også vil dukke op i bogbunkerne på skrivebordet.
Kommentarer