Samtalen mellem Jennifer Egan og Christian Jungersen til CPH:LITT var sjov og sprudlende og fyldt med refleksioner over tid og den menneskelige identitet.
Jennifer Egan og Christian Jungersen viste sig at være et rigtig godt match, og stemningen var livlig fra starten og smittede af på det meget dedikerede publikum. Kim Skotte var moderator for samtalen, som bl.a. kredsede om tidens ændring af os som mennesker. Amerikanske Jennifer Egans prisvindende roman Tæskeholdet banker på, foregår i musikbranchen, og netop denne branche afspejler så glimrende, hvordan tiden har ændret sig kolossalt. Egan lagde ikke skjul på at hun i 'Tæskeholdet banker på' er inspireret af Marcel Prousts tanke om tiden som fragmenteret, og hvor meget alting altid er under forandring. 'Romanpersonernes bevægelse ind og ud af berømmelsen medfører en identitet, som er under konstant forvandling', sagde Egan. Hun undrede sig over at mange har oplevet romanen som pessimistisk overfor tiden, fordi de fleste af personerne faktisk klarer sig bedre gennem tiden. Men tiden behandler os naturligvis forskelligt, fortsatte Egan, som selv var aldeles lysende under hele samtalen.
Tiden som fragmenteret
Tiden som fragmenteret afspejler sig også i fortællestrukturen i 'Tæskeholdet banker på'. Egan afslørede at romanen først var tænkt opbygget med en omvendt kronologi, men det forkastede hun til fordel for at slippe al kronologi, hvor hvert afsnit har sin egen fortæller, som giver et mere flydende og fluktuerende univers. Romanens mest originale kapitel består af en lang powerpoint-præsentation, som ifølge Egan tilføjer en 3D dimension i bogen. Når al kronologi er sluppet, kan forfatteren ikke styre hvilke rækkefølge de enkelte elementer bliver læst i. Det bliver øjeblikke frem for handlinger, som er i fokus. Egan sagde, at hun aldrig havde prøvet at lave en PP-præsentation, men at den kølige form viste sig at give en god modvægt til at dette kapitel er det mest emotionelle i bogen. Kapitlet viser noget centralt for hele bogen, nemlig hvordan ’moments and gaps’, øjeblikke og pauser, ligesom i musikken, er styrende for personernes liv.
Den frie vilje en illusion
De grafiske elementer spiller også en stor rolle i Jungersens aktuelle roman, Du forsvinder, da der ind i mellem kapitlerne er placeret fiktive fotos, og fagtekster om hjerneskader og neurolo-gi samt fx en Facebook-side, som underbygger romanens univers. Egan og Jungersen talte om effekten af at siderne grafisk ser anderledes ud, og af læserens forventninger til teksten brydes på den måde.
I Jungersens faktaafsnit er hans minutiøse research tydelig, og netop hvad angår forholdet til research er de to forfattere vidt forskellige. Mens Jungersen researchede helt ned i detaljen om hvad den kvindelige hovedperson i romanen, som er folkeskolelærer, har af tøj i sit klædeskab, afviser Egan nærmest research. ”Så har jeg jo ikke selv fundet på det ” siger hun og bryder ud i latter. Egan understreger, at hun nemmest får adgang til det ubevidste i skriveprocessen på denne måde. For Egan er ’overraskelsen’ hele tiden styrende i skriveprocessen frem for at det skrevne nødvendigvis stemmer overens med virkeligheden. Hun siger, at hun skriver ’kaotisk ’ og af og til skriver et afsnit om op til 70 gange! Til Jungersens spørgsmål om hvor meget hendes journalistiske baggrund betyder for hende som forfatter, fastslog hun at der var en markant forskel på hvordan hun arbejdede journalistisk og som forfatter.
Man kunne nu godt mærke Egans journalistiske baggrund, når hun spurgte Jungersen om hans romaner og skriveproces. Da Jungersen fortalte, at han i 'Du forsvinder' med baggrund i tidens store fokus på diagnoser via hjernen ville undersøge, hvad det vil sige at være menneske, og om mennesket styres af neurologi eller den frie vilje, spurgte Egan engageret ”Kendte du svaret på forhånd?”, hvortil Jungersen fastslog: "Nej, bogen er en undersøgelse af, om der i dag er en ny determinisme på spil og om den frie vilje er en illusion."
Hvor var jeg opløftet og mættet af dette møde mellem Egan og Jungersen på Den Sorte Diamant .Ikke blot har jeg med disse bøger fået to fantastiske læseoplevelser i løbet af de seneste uger, men samtalen satte også bøgerne i et nyt perspektiv.
Kommentarer