Forfatter
Jennifer Egan
Jennifer Egan er en legesyg forfatter, der må puttes i en kravlegård helt for sig selv. Her kaster hun omkring sig med kaotiske klodser af metalitterære og grafiske opsætninger, der rammer læseren lige i øjet.
Jennifer Egan har udgivet romaner siden debuten i 1995, men det var med Tæskeholdet banker på (2010), at hun fik sit helt store internationale gennembrud. Denne dybt originale kreation af et stykke litteratur, som Egan selv tøver med at kalde en roman, vandt nemlig Pulitzerprisen for fiktion. I ’Tæskeholdet banker på’ er det tiden, der uddeler lussinger. Bogen beskrives bedst som et polyfonisk kor, hvor hvert afsnit har sin egen fortæller og genremæssige stil for på den måde at nedbryde ideen om, at tiden er lineær. Eksempelvis er et af kapitlerne, måske det mest følelsesladede af dem alle, fortalt af en ung pige, men igennem en grafisk opsætning hvor hendes ord toner frem i et noget usentimentalt PowerPoint-show. For at understrege hovedtematikken fylder musik også meget i værket. Vi følger nogle mennesker i og omkring musikbranchen over flere årtier, hvor man kan se udviklingen inden for musikkens store øjeblikke og langstrakte pauser genspejlet i livet hos den enkelte person.
Med Sort Boks (2012) udfordrer Egan igen vores tankemønstre, læsevaner og konventionelle opfattelse af litteratur. ’Sort Boks’ er en roman, der først udkom i mindre stykker på avisen The New Yorkes twitterkonto. Bogen arbejder altså med, hvordan vi efterhånden kommunikerer med hinanden igennem et skriftsprog, der er stærkt reduceret og minimalistisk.
Senest har Egan udgivet romanen Manhattan Beach (2017), der stilmæssigt er mere gængs og nedtonet i forhold til gennembrudsværket. ’Manhattan Beach’ er en historisk roman med et twist. På bogens første sider møder vi 11-årige Anna og hendes far Eddie, som er på vej til Manhattan Beach for at besøge en Dexter Styles. Vi kender ikke årsagen til mødet, men vi fornemmer mellem linjerne, at noget er skævt og ikke helt efter bogen. Bogens synsvinkel skifter løbende imellem de tre fortællingen igennem, imens Egan folder et smukt skrevet tidsbillede af USA fra tiden umiddelbart før og under anden verdenskrig ud for os.
Jennifer Egan er født i Chicago, USA den 7. september 1962. Hun har en MA i engelsk litteratur fra University of Pennsylvania.
Jennifer Egan er en legesyg forfatter, der må puttes i en kravlegård helt for sig selv. Her kaster hun omkring sig med kaotiske klodser af metalitterære og grafiske opsætninger, der rammer læseren lige i øjet.
Jennifer Egan har udgivet romaner siden debuten i 1995, men det var med Tæskeholdet banker på (2010), at hun fik sit helt store internationale gennembrud. Denne dybt originale kreation af et stykke litteratur, som Egan selv tøver med at kalde en roman, vandt nemlig Pulitzerprisen for fiktion. I ’Tæskeholdet banker på’ er det tiden, der uddeler lussinger. Bogen beskrives bedst som et polyfonisk kor, hvor hvert afsnit har sin egen fortæller og genremæssige stil for på den måde at nedbryde ideen om, at tiden er lineær. Eksempelvis er et af kapitlerne, måske det mest følelsesladede af dem alle, fortalt af en ung pige, men igennem en grafisk opsætning hvor hendes ord toner frem i et noget usentimentalt PowerPoint-show. For at understrege hovedtematikken fylder musik også meget i værket. Vi følger nogle mennesker i og omkring musikbranchen over flere årtier, hvor man kan se udviklingen inden for musikkens store øjeblikke og langstrakte pauser genspejlet i livet hos den enkelte person.
Med Sort Boks (2012) udfordrer Egan igen vores tankemønstre, læsevaner og konventionelle opfattelse af litteratur. ’Sort Boks’ er en roman, der først udkom i mindre stykker på avisen The New Yorkes twitterkonto. Bogen arbejder altså med, hvordan vi efterhånden kommunikerer med hinanden igennem et skriftsprog, der er stærkt reduceret og minimalistisk.
Senest har Egan udgivet romanen Manhattan Beach (2017), der stilmæssigt er mere gængs og nedtonet i forhold til gennembrudsværket. ’Manhattan Beach’ er en historisk roman med et twist. På bogens første sider møder vi 11-årige Anna og hendes far Eddie, som er på vej til Manhattan Beach for at besøge en Dexter Styles. Vi kender ikke årsagen til mødet, men vi fornemmer mellem linjerne, at noget er skævt og ikke helt efter bogen. Bogens synsvinkel skifter løbende imellem de tre fortællingen igennem, imens Egan folder et smukt skrevet tidsbillede af USA fra tiden umiddelbart før og under anden verdenskrig ud for os.
Jennifer Egan er født i Chicago, USA den 7. september 1962. Hun har en MA i engelsk litteratur fra University of Pennsylvania.