Asta Olivia Nordenhof nomineres til DR Romanprisen 2021 for sin roman 'Penge på lommen', der stiller skarpt på kapitalismens katastrofale konsekvenser.
Ligesom Jonas Eika i novellesamlingen 'Efter solen' retter blikket mod kapitalismens strukturer, kaster Asta Olivia Nordenhof i Penge på lommen nyt lys over kapitalismens menneskelige omkostninger. Både Eika og Nordenhof er markante stemmer i tidens samfundskritiske litteratur: En politisk litteratur der tydeliggør, at globale kriser og katastrofer er menneskeskabte og kræver mentale ændringer og politisk indgriben.
Penge på lommen har undertitlen 'Scandinavian Star - Del 1' og er en socialrealistisk roman, der viser, at der altid er nogen, som betaler prisen for kapitalismen. Romanen foregår i 80'erne og er den første af i alt syv, som skal fortælle om branden på færgen Scandinavian Star i 1990. Den fortsat uopklarede sag, der kostede 159 mennesker livet, er et baggrundsmotiv for fortællingen om ægteparret Kurt og Maggie. Kurt investerer overskuddet fra sit busselskab i Vognmandsruten, der havde forbindelse til Scandinavian Star.
Maggie og Kurt kommer fra trange kår, og de beskrives levende og usentimentalt og med stor ømhed. Ligesom i sine tidligere bøger giver Nordenhof stemme til de udsatte i samfundet. Romanen viser på en tankevækkende måde, den store rolle penge spiller i deres relation og i deres liv i det hele taget.
Midt i romanen retter fortælleren et kritisk blik på Scandinavian Star-sagen; brandene på færgen blev påsat for at få udbetalt forsikringspenge. I fortællerens perspektiv var de mange dødsfald en risiko, man var villig til at løbe. Færgebranden er, ifølge den aktivistiske fortællerstemme, et katastrofalt eksempel på kapitalismens kynisme: "Nogen betaler med livet for at systemet kan holdes kørende: Underklassen lever kortere. Også her. // Kapitalismen er en massakre. /Men vi er levende, og vi kan ende kapitalismen."
Udforsker romangenren
I juryen for DR Romanprisen var alle begejstrerede for den nyskabende og kunstnerisk vellykkede roman, der i den grad har et alarmerende budskab. Vært på DR Romanprisen Diana Bach siger: ”I redaktionen bag DR Romanprisen nød vi at læse 'Penge på lommen', ikke mindst fordi den udforsker romangenrens muligheder. Den er både humoristisk og dybt alvorlig.” Diana Bach understreger, at romanen peger særdeles godt ind i nogle af de strømninger, der er i litteraturen lige nu: ”Det er en roman om kapitalismen. Og den forholder sig til, at globale tilstande har indflydelse på alle, også ud i afkrogene af vores samfund.”
'Penge på lommen' er til debat på Litteratursiden og i bibliotekernes læseklubber i februar 2021, og ifølge Diana Bach giver romanen masser af stof til samtaler i romanklubberne: ”Både om de nære menneskelige temaer, men også om den måde den store verden er skruet sammen på. Og læserne kan godt glæde sig til Asta Olivia Nordenhofs sprog: Poetisk, levende og humoristisk”.
Alle tre nominerede romaner rummer katastrofer
De to første nominerede til DR Romanprisen 2021 er Katalog over katastrofer af Stine Askov og Hvor lyset er af Malene Ravn. Alle tre romaner kredser på vidt forskellige måder om katastrofer og svigt og rækker bagud i tiden.
Stine Askovs 'Katalog over katastrofer' foregår, ligesom 'Penge på lommen', i 80’erne og fortæller om frygten for katastrofer som atomkrig og atomkraftulykker. Malene Ravns roman 'Hvor lyset er' foregår fra 1892 til 1962 og følger kunstneren Carl Fischer fra barndommen til livet som kunstner på godt og ondt. Carl Fischer er oldefar til Malene Ravns mand.
Færdigheder og katastrofer
Katalog over katastrofer handler om Bengt, der forsøger at forberede sin 14-årige datter Helle på potentielle katastrofer, men det bliver i sig selv en katastrofe. Stine Askov siger om denne ekstreme form for opdragelse, at den giver mange fysiske færdigheder som at slås, skyde, og finde vej, men Helle mangler at lære at relatere til andre mennesker:
"Det giver utvivlsomt Helle en styrke, også rent psykologisk, at hun kan håndtere svære situationer, men det at hun ikke lærer at indgå relationer, og at hun hele tiden orienterer sig mod Bengt og føler det han føler, og ikke det hun selv føler, er et svigt af hende. Det er den sande katastrofe, at hun er så knugende ensom. Helles opdragelse har ikke lært hende at have respekt for andre menneskers grænser."
Stine Askov mener, at det at stille krav og lære konkrete færdigheder ofte er fraværende i vores opdragelse i dag. Men i romanen er der samtidig et kæmpe svigt: ”Selvom jeg synes autoritet er vigtigt i et forældreskab, så er det aldrig i orden med fysisk og psykisk vold. I Helle og Bengts relation er volden det mindste af det, de lange perioder, hvor han ikke taler til hende er langt værre og i virkeligheden det mest nedbrydende.”
Svigt og afkald
I Hvor lyset er spiller svigt af børn også en stor rolle, især for Ely, som er gift med Carl Fischer. Romanen kredser om det at være kunstner og kunstnerparrets bohemeliv, som indebærer flere afkald. Malene Ravn siger om dette afkald:
"Carl betaler en høj pris for at være kunstner, men spørgsmålet er om han har et valg? På de indre linjer betaler han med ensomhed og depression og en konstant følelse af utilstrækkelighed i sit arbejde. Ely beslutter at give sit barn fra sig ved fødslen, og den adskillelse kommer hun sig aldrig over ."
Selv om Carl og Ely senere tager sønnen Hans tilbage, da plejemoren dør af den spanske syge, får Ely aldrig et nært forhold til Hans. Savnet efter ham var nærmest større, efter de tog ham tilbage! I romanen svigtes børn gennem flere generationer, og Malene Ravn fortæller, at hun har være interesseret i at undersøge familien som en organisme:
"'Hvor lyset er' er en familiefortælling, og i romanen – og i virkeligheden – er familien en varm og kærlig, men også farlig organisme. Alle karaktererne er tæt forbundne og på godt og ondt en del af hinanden. Det den ene gør, påvirker den anden, også på tværs af generationer. Carl kan fjerne sig fra sin familie, men han kan ikke undslippe den, han bærer den med sig – og en dag er han selv den far, som sønnen forsøger at fjerne sig fra."
Gode temaer til læseklubsamtalerne
Med disse vægtige temaer er der lagt op til gode og kritiske samtaler i bibliotekernes læseklubber rundt om i landet. Alle tre romaner handler om sprængfarlige emner og sætter ord på tabuer og komplekse følelser. Læseklubdeltagerne vil med afsæt i disse romaner få et sprog til meningsfulde samtaler med hinanden om livet og om det samfund vi lever i.
Læseklubberne læser de tre romaner i denne rækkefølge:
December: Katalog over katastrofer
Januar: Hvor lyset er
Februar: Penge på lommen
Kommentarer