30 nov.15

Kommentarer

1 kommentar
AfArne Lund
søn, 18/07/2021 - 17:06

Logbog fra et livsforlis vil alt for meget på en gang: Samdundsrevsende, krimi, diskutere dødens mange aspekter (og her går det helt galt med generaliseringer og postulater om dødsangst og "døden som et tabu vi ikke vil tale om". Nonsens!)

Forfatteren gentager sig selv i et væk. Ca ti gange får vi at vide, at statsministeriets departementchef var VS'er i sine unge dage. Og jeg har ikke tal på hvor mange gange der skrives om Palle Blegmans ansigtskulør, hans fysiske fremtoning, hans stemmepragt osv.

Og trættende er det, når forfatteren bruger pædagogiske pegefingre a la "...sådan ser ondskaben ud..." Det kan læserne godt selv se/fatte.

Bogen kunne være skåret ned til det halve. Så var den blevet mere læseværdig, nu er der alt for meget fyldstof som svækker troværdigheden. Fx er det ikke særlig sandsynligt, at trænede politifolk er så tøvende og dårlige til at udtrykke sig. Og hvorfor skal læserne igen og igen have at vide hvor mange gange drabschefen gik patrulje på Bakken eller jagtede tyve i baggårde i sine unge dage.

Bogens bedste afsnit er beskrivelsen fra opvæksten i Søborg....men det kunne fortælles på langt færre sider.

Bogen kan ikke anbefales.

Valeur er derimod en fremragende journalist, og det bør han holde sig til.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer