Anmeldelse
Kalender for natten
- Log ind for at skrive kommentarer
Forfatter og tidligere redaktør af det digitale udstillingsrum, ’Afsnit P’, har i samarbejde med illustratoren Simon Bodh Nielsen lavet et interaktivt og animeret værk til ipad, der udforsker og udfordrer mødet mellem medier og mellem mennesker i en dyster urban setting.
Af Tina Kaae Jensen
Du hører den sikkert, før du ser den! Bogen, hvis sider blafrer i vinden, mens du udforsker storbyens natmørke gader. Du samler den op og bladrer i den. Det er en scrapbog med dystre tegninger, tekstfragmenter, genstande og udklip. De interaktive illustrationer gemmer på drømmeagtige monologer, der kun afspilles, hvis læseren aktiverer dem undervejs. Når du vender tilbage til gadebilledet, ligger bogen et nyt sted og når du læser den igen, er indholdet ikke det samme.
’Kalender for Natten’ er et litterært værk, der udnytter app-formatet til at skabe en slags udvidet læseoplevelse, der på mange måder imiterer den trykte bogs materialitet og funktion. Både i forhold til den måde, man bladrer (’swiper’) mellem siderne men også rent visuelt i form af mærker efter kaffepletter, hæfteklammer og udviskede passager, der her gengives i et medie, som i udgangspunktet ikke burde efterlade sig sådanne spor. Oplevelsen udvides med et ekstra lag i form af lydbilledet og de animerede objekter, der gemmer sig på siderne.
Selvom jeg normalt ikke er til værker, der er alt for dystre i udtrykket, er ’Kalender for natten’ så tilpas velkomponeret og fuld af mysterier, at jeg hurtigt følte mig fanget af læsningen. Særligt sekvenserne med den monotone fortællerstemme var effektfulde og fremkaldte en næsten meditativ tilstand. De animerede objekter var til tider lidt svære at få øje på, hvilket havde betydning for min læsning, idet jeg var nødt til at være ekstra opmærksom på detaljerne.
På den tematiske side præsenterer scrapbogen kaotiske fragmenter af et levet liv, som kan tolkes som en hyldest til, eller måske nærmere en elegi for, de ensomme, usynlige og glemte eksistenser i storbyen. Der tegner sig konturer af en fortæller, der ikke er hjemløs men heller ikke rigtig ’hjemme’. Han føler sig på samme tid overvåget og usynlig blandt storbyens kroppe, der lever tæt op af hinanden og udfører hverdagshandlinger næsten synkront. Det fortælles, at det ikke er tilfældigt, at netop du har fundet bogen. Han har nemlig holdt øje med dig et stykke tid.
Hvad jeg sidder med i hånden, både fysisk (appen på iPad) og virtuelt (scrapbogen i værket), kan måske bedst karakteriseres som paranoid litteratur, hvor rollen mellem det observerende subjekt og det observerede objekt udforskes og udfordres og i sidste ende udviskes og bytter plads. Det er et værk, der bevæger sig i grænselandet mellem det virtuelle og det materielle, mellem det udledte og det afledte. Ved at suspendere læserens rolle som betragter har forfatterne skabt en læseoplevelse, der både engagerer og provokerer dig til at tage aktiv del i fortællingen.
’Kalender for natten’ er en mørk grafisk fortælling, der fører dig bag lyset i mere end en forstand – for hvem er det egentlig, der iagttager hvem?
- Log ind for at skrive kommentarer
Forfatter og tidligere redaktør af det digitale udstillingsrum, ’Afsnit P’, har i samarbejde med illustratoren Simon Bodh Nielsen lavet et interaktivt og animeret værk til ipad, der udforsker og udfordrer mødet mellem medier og mellem mennesker i en dyster urban setting.
Af Tina Kaae Jensen
Du hører den sikkert, før du ser den! Bogen, hvis sider blafrer i vinden, mens du udforsker storbyens natmørke gader. Du samler den op og bladrer i den. Det er en scrapbog med dystre tegninger, tekstfragmenter, genstande og udklip. De interaktive illustrationer gemmer på drømmeagtige monologer, der kun afspilles, hvis læseren aktiverer dem undervejs. Når du vender tilbage til gadebilledet, ligger bogen et nyt sted og når du læser den igen, er indholdet ikke det samme.
’Kalender for Natten’ er et litterært værk, der udnytter app-formatet til at skabe en slags udvidet læseoplevelse, der på mange måder imiterer den trykte bogs materialitet og funktion. Både i forhold til den måde, man bladrer (’swiper’) mellem siderne men også rent visuelt i form af mærker efter kaffepletter, hæfteklammer og udviskede passager, der her gengives i et medie, som i udgangspunktet ikke burde efterlade sig sådanne spor. Oplevelsen udvides med et ekstra lag i form af lydbilledet og de animerede objekter, der gemmer sig på siderne.
Selvom jeg normalt ikke er til værker, der er alt for dystre i udtrykket, er ’Kalender for natten’ så tilpas velkomponeret og fuld af mysterier, at jeg hurtigt følte mig fanget af læsningen. Særligt sekvenserne med den monotone fortællerstemme var effektfulde og fremkaldte en næsten meditativ tilstand. De animerede objekter var til tider lidt svære at få øje på, hvilket havde betydning for min læsning, idet jeg var nødt til at være ekstra opmærksom på detaljerne.
På den tematiske side præsenterer scrapbogen kaotiske fragmenter af et levet liv, som kan tolkes som en hyldest til, eller måske nærmere en elegi for, de ensomme, usynlige og glemte eksistenser i storbyen. Der tegner sig konturer af en fortæller, der ikke er hjemløs men heller ikke rigtig ’hjemme’. Han føler sig på samme tid overvåget og usynlig blandt storbyens kroppe, der lever tæt op af hinanden og udfører hverdagshandlinger næsten synkront. Det fortælles, at det ikke er tilfældigt, at netop du har fundet bogen. Han har nemlig holdt øje med dig et stykke tid.
Hvad jeg sidder med i hånden, både fysisk (appen på iPad) og virtuelt (scrapbogen i værket), kan måske bedst karakteriseres som paranoid litteratur, hvor rollen mellem det observerende subjekt og det observerede objekt udforskes og udfordres og i sidste ende udviskes og bytter plads. Det er et værk, der bevæger sig i grænselandet mellem det virtuelle og det materielle, mellem det udledte og det afledte. Ved at suspendere læserens rolle som betragter har forfatterne skabt en læseoplevelse, der både engagerer og provokerer dig til at tage aktiv del i fortællingen.
’Kalender for natten’ er en mørk grafisk fortælling, der fører dig bag lyset i mere end en forstand – for hvem er det egentlig, der iagttager hvem?
Kommentarer