Har du fået blod på tanden? Her på siden har vi samlet nogle værktøjer til at arbejde med digital litteratur i klassen.
Når man arbejder med digital litteratur, interaktiv fiktion og multimodale tekster er det ofte to spørgsmål der går igen: hvordan definerer man det og hvordan analyserer/læser man det? I "Litteraturen i digital transformation" bruger vi begreberne: interaktivitet, udtryksformer, sproglig, kvalitet og teknisk kvalitet, når vi arbejder med værkerne. Herunder finder du en forklaring af begreberne og spørgsmål man kan stille til den multimodale tekst.
Vedhæftet findes også vores definition på digital litteratur. Definitionen kan danne en ramme om en diskussion af hvad der adskiller digitale medier. I hvilken grad passer eksempelvis den interaktive fortælling Loss of Grasp på definitionen. Har computerspil, som "Fortenite" også elementer af digital litteratur?
Vi har også samlet nogle introducerende artikler om digital litteratur herunder.
INTERAKTIVITET
Interaktivitet henviser til de handlinger, vi som læsere udfører for at værket skrider frem og giver mening. Digital litteratur kræver ofte læserens interaktion, og kan gøre brug af mange forskellige slags interaktionsformer.
UDTRYKSFORMER
Digital litteratur gør ofte brug af flere udtryksformer. Det kan f.eks. være tekst, billede, video, lyd, kode, animation, spil osv. Disse blandes og henviser til hinanden på kryds og tværs. I digitale værker er det ikke kun teksten, der er i fokus.
SPROGLIG KVALITET
Digital litteratur er, trods alt, stadig litteratur. Der er fokus på sproglig kvalitet og litterært overskud. Her kan man bruge mere traditionelle analysemodeller, men glem ikke sammenspillet mellem teksten og de andre udtryksformer!
TEKNISK KVALITET
Computerteknologien spiller en stor rolle i digital litteratur. Derfor er det vigtigt at være opmærksom på de tekniske aspekter af værket. De har indflydelse på, hvordan vi oplever værket, og er ofte med til at afgøre, om vi går i dybden eller ej.
Kommentarer