Hvordan kommer du i gang med at undervise i digital litteratur? Vedhæftet finder du lærerens drejebog, der består af en tidsplan, øvelser og vejledningsspørgsmål knyttet til øvelserne, som du undervejs kan bruge til i fælleskab at støtte elevernes læring.
Hvad skal der ske?
Forløbet på biblioteket varer 1½ time og vil bestå af en velkomst og introduktion til digital litteratur ved bibliotekaren. Øvelserne får eleverne én time til, og til sidst samles klassen igen og eleverne har en fælles dialog med bibliotekaren på baggrund af øvelserne og elevernes oplevelse.
Læringsmål
Eleverne bliver præsenteret for hvad digital og multimodal litteratur kan være, får en forståelse af genretrækkene i digital litteratur, kender til begreber, som interaktion og digitale udtryksformer og selv prøver at eksperimentere med og/eller producere digital litteratur.
Her kan du se introduktionsfilm til forløbet og værkerne.
Tilbage i klassen
Har du og dine elever lyst til at arbejde videre med multimodal læsning og digital litteratur, kan du finde præsentationer af udvalgte international interaktiv litteratur under artiklen. Hvor undervisningen på biblioteket bl.a gør brug af Poesimaskinen, som er en fysisk installation, er hovedparten af værkerne her på sitet også tilgængelig online.
Kommentarer