Anmeldelse
Galleri 66. En historie om nyere dansk litteratur af Anne-Marie Mai
- Log ind for at skrive kommentarer
Anne-Marie Mai får med et forfriskende greb åbnet halvtreds års dansk og international litteraturhistorie med et overlegent overblik og inciterende fortælleglæde.
Det er jo velkendt, at Anne-Marie Mai ikke blot er lærd professor ved Syddansk Universitet men tillige en fantastisk formidler af sit litteraturhistoriske stof - tænk blot på den fremragende 'Hvor litteraturen finder sted 1-3', 2010-11. I sit nye værk gør hun kunststykket igen ved at gribe det centrale år 1966, og derfra udfolde 50 års dansk og international litteraturhistorie med en imponerende indsigt og præcision i detaljen og et fejende flot fugleperspektiv på de internationale såvel litterære og kulturelle som politiske strømninger i tiden.
1966 er året, hvor en række senere centrale danske forfattere debuterer, nemlig blandt andre Kristen Bjørnkjær, Peer Hultberg, Klaus Høeck, Arthur Krasilnikoff, Vagn Lundbye, Henrik Nordbrandt, Viggo Madsen, Henning Mortensen, Peter Poulsen og Dan Turell. Det er jo noget af et debutant-kuld, Mai her finder som udgangspunkt for at trække linjerne i dansk litteraturhistorie helt frem til nutiden, hvor flere af dem jo stadig er aktive. Men 1966 er også året, hvor den danske velfærdsstat grundlægges med den deraf følgende nye offentlighed i en økonomisk vækstperiode. Og 1966 er også året, hvor Statens Kunstfond træder ind og sikrer forfatterne helt nye vilkår. I sandhed et væsentligt år altså!
Der kunne være masser af stof til en udelukkende dansk litteraturhistorie, men Mai kan trække det store perspektiv ind, f.eks. de politiske og kulturhistoriske bevægelser, der prægede perioden afgørende, ligesom hun kan vise, hvordan grænserne mellem populærkultur og finkultur i perioden bliver flydende - de nye pladeudgivelser fra f.eks. Bob Dylan og The Beatles anmeldes og gøres til genstand for afhandlinger på linje med tidens ypperste litterære frembringelser. En afgørende, spændende periode i litteraturhistorien.
Lad hende selv få ordet til en slags afslutning:
"Litteraturen i perioden 1966 - 2016 viser, at litteraturen kan være både hellig hal, etisk fordring, pornoshop, skønsang, ædende ond og grim fortælling, tåreperser, åndelig vejleder og bidende kritik og tilmed det hele på én og samme gang".
Sådan! Og læg så hertil f.eks. en oversigt over alle skønlitterære udgivelser i nøgleåret 1966 - og et drillende, herligt bud på "100 kanoniske kandidater 1966 - 2016", så har man et begreb om overskuddet og fortælleglæden i denne medrivende formidlingspræstation fra Mai, et nybrud og en milepæl i dansk litteraturhistorie. Smukt illustreret med Jørgen Bispelund Knudsens ikoniske fotografiske forfatterportrætter.
- Log ind for at skrive kommentarer
Anne-Marie Mai får med et forfriskende greb åbnet halvtreds års dansk og international litteraturhistorie med et overlegent overblik og inciterende fortælleglæde.
Det er jo velkendt, at Anne-Marie Mai ikke blot er lærd professor ved Syddansk Universitet men tillige en fantastisk formidler af sit litteraturhistoriske stof - tænk blot på den fremragende 'Hvor litteraturen finder sted 1-3', 2010-11. I sit nye værk gør hun kunststykket igen ved at gribe det centrale år 1966, og derfra udfolde 50 års dansk og international litteraturhistorie med en imponerende indsigt og præcision i detaljen og et fejende flot fugleperspektiv på de internationale såvel litterære og kulturelle som politiske strømninger i tiden.
1966 er året, hvor en række senere centrale danske forfattere debuterer, nemlig blandt andre Kristen Bjørnkjær, Peer Hultberg, Klaus Høeck, Arthur Krasilnikoff, Vagn Lundbye, Henrik Nordbrandt, Viggo Madsen, Henning Mortensen, Peter Poulsen og Dan Turell. Det er jo noget af et debutant-kuld, Mai her finder som udgangspunkt for at trække linjerne i dansk litteraturhistorie helt frem til nutiden, hvor flere af dem jo stadig er aktive. Men 1966 er også året, hvor den danske velfærdsstat grundlægges med den deraf følgende nye offentlighed i en økonomisk vækstperiode. Og 1966 er også året, hvor Statens Kunstfond træder ind og sikrer forfatterne helt nye vilkår. I sandhed et væsentligt år altså!
Der kunne være masser af stof til en udelukkende dansk litteraturhistorie, men Mai kan trække det store perspektiv ind, f.eks. de politiske og kulturhistoriske bevægelser, der prægede perioden afgørende, ligesom hun kan vise, hvordan grænserne mellem populærkultur og finkultur i perioden bliver flydende - de nye pladeudgivelser fra f.eks. Bob Dylan og The Beatles anmeldes og gøres til genstand for afhandlinger på linje med tidens ypperste litterære frembringelser. En afgørende, spændende periode i litteraturhistorien.
Lad hende selv få ordet til en slags afslutning:
"Litteraturen i perioden 1966 - 2016 viser, at litteraturen kan være både hellig hal, etisk fordring, pornoshop, skønsang, ædende ond og grim fortælling, tåreperser, åndelig vejleder og bidende kritik og tilmed det hele på én og samme gang".
Sådan! Og læg så hertil f.eks. en oversigt over alle skønlitterære udgivelser i nøgleåret 1966 - og et drillende, herligt bud på "100 kanoniske kandidater 1966 - 2016", så har man et begreb om overskuddet og fortælleglæden i denne medrivende formidlingspræstation fra Mai, et nybrud og en milepæl i dansk litteraturhistorie. Smukt illustreret med Jørgen Bispelund Knudsens ikoniske fotografiske forfatterportrætter.
Kommentarer