Analyse
Vinn Nielsen, Bent - En skidt knægt
I hovedværket 'En skidt knægt' skildrer Bent Vinn Nielsen et stykke nært Danmarkshistorie fortalt gennem en fortælling om et asymmetrisk venskab.
Bent Vinn Nielsen debuterede i 1978 som prosaforfatter med romanen 'Arbejdssky' og har siden, foruden børnebøger, radio- og tv-spil, udgivet ca. et dusin romaner – alle med det til fælles, at de fokuserer på det ’uofficielle’ Danmark: Randeksistenserne, de arbejdsløse og ufaglærte, husmænd, mv. Vinn Nielsen er af den realistiske strømning og hans værker er kendetegnet ved præcise miljø- og typeregistreringer, samt et vedholdende forsøg på, at åbne sproget for det erfaringsrum, som knytter sig til samfundets nederste lag. Hans fortællingers universer er oftest henlagt til enten Nordjylland eller Lolland, hvor Vinn Nielsen selv har været bosat i lange perioder.
Hovedværket i forfatterskabet er 'En skidt knægt' fra 1998. Hovedpersonen Bjarne fortæller heri sin historie til en båndoptager; en historie der kredser om hans venskab med Kasper, som på én gang fascinerer Bjarne, men samtidig også er – for nu at udtrykke det mindre lempeligt, end bogtitlens vanlige nordjyske underdrivelse gør det – et ualmindeligt selvoptaget og dumt svin.
Forholdet imellem de to venner er i høj grad asymmetrisk: Bjarne er den pæne, arbejdsomme og ansvarsbevidste, som udnyttes af den populære, grænseoverskridende og selvrådende Kasper. Men Bjarne fordømmer ikke Kasper, for selvom Kasper måske nok er at betragte som ’en skidt knægt’, da repræsenterer han også et alternativ til lilleby-samfundets Tornerosesøvn. Kasper er tilflytter og familien betragtes generelt med mistro i Gl. Lustrup – byen hvor drengene bor – på grund af deres alternative livsform. For den pæne, arbejdsomme Bjarne, der nok mærker lokalsamfundets iltmangel og ind i mellem snapper efter vejret, er Kasper den, der langt mere direkte udfordrer omgivelserne.
Kasper er i den forstand en eksponent for 1968 og alt hvad der dertil hørte af såvel selvrealisering, normbrud og kreativitet, som narkotika, egoisme, menneskelige tragedier og sociale nedture. Fortællingen skildrer således et stykke nært samtidshistorie – men set fra en vinkel, hvor alle de politiske og kulturelle omvæltninger årtiet bragte med sig, egentlig er underligt distancerede og slet ikke så positive, som ellers antaget.
Bent Vinn Nielsen modtog megen ros for 'En skidt knægt' – blandt andet fik han
Kritikerprisen og P1’s læserpris.
I hovedværket 'En skidt knægt' skildrer Bent Vinn Nielsen et stykke nært Danmarkshistorie fortalt gennem en fortælling om et asymmetrisk venskab.
Bent Vinn Nielsen debuterede i 1978 som prosaforfatter med romanen 'Arbejdssky' og har siden, foruden børnebøger, radio- og tv-spil, udgivet ca. et dusin romaner – alle med det til fælles, at de fokuserer på det ’uofficielle’ Danmark: Randeksistenserne, de arbejdsløse og ufaglærte, husmænd, mv. Vinn Nielsen er af den realistiske strømning og hans værker er kendetegnet ved præcise miljø- og typeregistreringer, samt et vedholdende forsøg på, at åbne sproget for det erfaringsrum, som knytter sig til samfundets nederste lag. Hans fortællingers universer er oftest henlagt til enten Nordjylland eller Lolland, hvor Vinn Nielsen selv har været bosat i lange perioder.
Hovedværket i forfatterskabet er 'En skidt knægt' fra 1998. Hovedpersonen Bjarne fortæller heri sin historie til en båndoptager; en historie der kredser om hans venskab med Kasper, som på én gang fascinerer Bjarne, men samtidig også er – for nu at udtrykke det mindre lempeligt, end bogtitlens vanlige nordjyske underdrivelse gør det – et ualmindeligt selvoptaget og dumt svin.
Forholdet imellem de to venner er i høj grad asymmetrisk: Bjarne er den pæne, arbejdsomme og ansvarsbevidste, som udnyttes af den populære, grænseoverskridende og selvrådende Kasper. Men Bjarne fordømmer ikke Kasper, for selvom Kasper måske nok er at betragte som ’en skidt knægt’, da repræsenterer han også et alternativ til lilleby-samfundets Tornerosesøvn. Kasper er tilflytter og familien betragtes generelt med mistro i Gl. Lustrup – byen hvor drengene bor – på grund af deres alternative livsform. For den pæne, arbejdsomme Bjarne, der nok mærker lokalsamfundets iltmangel og ind i mellem snapper efter vejret, er Kasper den, der langt mere direkte udfordrer omgivelserne.
Kasper er i den forstand en eksponent for 1968 og alt hvad der dertil hørte af såvel selvrealisering, normbrud og kreativitet, som narkotika, egoisme, menneskelige tragedier og sociale nedture. Fortællingen skildrer således et stykke nært samtidshistorie – men set fra en vinkel, hvor alle de politiske og kulturelle omvæltninger årtiet bragte med sig, egentlig er underligt distancerede og slet ikke så positive, som ellers antaget.
Bent Vinn Nielsen modtog megen ros for 'En skidt knægt' – blandt andet fik han
Kritikerprisen og P1’s læserpris.
Kommentarer