Stolthed og fordom

2015
)

Stolthed og fordom af Jane Austen

01 sep.06

Dengang et blik var nok til at få et hjerte til at smelte. Hertfordshire i 1800-tallets England danner ramme for Jane Austens romantiske roman Stolthed og fordom.

Den største udfordring for kvinder i datidens England var vist at finde sig et passende giftermål. At blive forelsket i en fra sin egen stand var sin sag. Romanen Stolthed og fordom viser da også, at man ikke kan tøjle følelserne. De går både på tværs af anseelse og økonomi.

Vi stifter bekendtskab med familien Bennett med fem døtre i den giftefærdige alder. Datteren Miss Elizabeth Bennett, den næstældste i flokken, skiller sig ud som hovedperson. Hun har et tæt forhold til sin ældste søster Jane, og det lader til, at de er de eneste fornuftige mennesker i hele familien. Moderen og de to yngste søstre går mest op i tant og fjas, og ser kun frem til det næste bal. Faderen er en tilbagetrukket og sarkastisk herre, der kun interesserer sig for at undgå at blive forstyrret og, når dette ikke opfyldes, drille sin kone og sine døtre.

Det bliver pludselig mere spændende at bo i Longbourn, da den rige Mr. Bingley, hans to søstre og hans ven Mr. Darcy dukker op i Hertfordshire. Jagten går ind på Bingley, og Jane vinder hurtigt hans hjerte til stor ærgrelse for Bingleys søstre og Darcy, der føler sig højt hævet over disse primitive landmennesker. De gør alt for at forhindre en forbindelse mellem de to forelskede. Mr. Darcy kunne også have været et interessant parti for en af døtrene, hvis det ikke var, fordi han allerede fra starten giver et dårligt indtryk. Hurtigt florerer fordommene om den stolte Darcy, hjulpet godt på vej af soldaten Mr. Wickham, en gammel bekendt af Darcy.

Elizabeth Bennett føler stor foragt for Darcy og står ikke tilbage for at ytre sig om det. Til gengæld falder hun straks for Wickham, som er en meget veltalende og charmerende herre. Men had og kærlighed, foragt og sympati hænger nøje sammen, og hvad der først synes ret bliver pludselig vrang. Darcy er måske ikke så stolt som førsteindtrykket giver udtryk for, og Wickham er måske ikke så sympatisk, som først lovet.

Jeg havde glædet mig til at læse Stolthed og fordom, da jeg i år har set den nye filmatisering med Kiera Knightley i hovedrollen som miss Elizabeth Bennet. Tv-serien fra 1996 fænger dog mere, da den er mere detaljeret. Og så er det jo Colin Firth, der spiller Mr. Darcy! Som regel er jeg ikke meget for at læse en bog efter at have set en filmatisering, da fantasien er bundet på forhånd. Med Stolthed og fordom synes jeg alligevel, det har været en fordel at have noget visuelt at forholde sig til mht. miljø- og personkarakteristikker.

Romanen er lige til at gå til, sprogligt volder den ingen problemer. I 1995 er udgivet en fortsættelse Stolthed og frækhed, skrevet af Julia Braun Kessler og Gabrielle Donnelly under pseudonymet Julia Barrett. Fortsættelser skrevet af andre er sjældent succesfulde, men en fordel ved Stolthed og frækhed er, at hovedpersonen er Darcys lillesøster, Georgiana Darcy, og at der optræder nye personkarakteristikker.

Jane Austens romaner tiltrækker mange af nutidens læsere - og hvorfor? Mon det er den autentiske romantik, der tiltrækker nutidens læsere i en verden, hvor romancen til tider udvikler sig i omvendt rækkefølge. I vore dage praktiseres sex til tider længe før, kærlighedsfølelsen og den sitrende længsel bliver næsten ubærlig.

Men kærligheden er jo almengyldig, og det er netop den, tilsat en god portion humor, Jane Austens romaner fokuserer på. Og det er så sandelig noget, vi kan forholde os til!

Lindhardt og Ringhof, 1996. 284 sider

Vibeke Houstrup