Bog

Den store Gatsby

Af (
2004
)

Anmeldelse

Den store Gatsby af F. Scott Fitzgerald

Et gribende portræt af en tid og en generation i en verden der var ny og hvor intet syntes umuligt.

Historien om Jay Gatsbys forsøg på at genvinde sin ungdoms kærlighed er efterhånden blevet legendarisk, dels fordi den på mange måder var hentet i forfatterens eget liv, og dels på grund af filmatiseringen fra 1974 med Robert Redford og Mia Farrow - hvem husker ikke Redford i det hvide jakkesæt? Og Mia Farrow som den flagrende, tankeløse Daisy.

Fortælleren er Nick Carraway, der i begyndelsen af 1920’erne kommer fra Midtvesten for at skabe sig en karriere i Østkystens finansverden. Skæbnen vil at han kommer til at bo i et kvarter, der egentlig er for rigt til ham, og at han bliver nærmeste nabo til den mystiske Jay Gatsby.

Gatsbys hus er større end et palads, han har et hav af tjenestefolk og holder overdådige fester, hvor alle inviterer sig selv. De tager frit for sig af champagnen, der flyder rigeligt trods spiritusforbud, og diskuterer åbent hvor Gatsby mon har sine penge fra – rygter er der nok af. 

Til Nicks overraskelse ønsker Gatsby hans venskab, den egentlige årsag viser sig at være Gatsbys forelskelse i Nicks halvkusine, Daisy, før han blev sendt til Europa for at kæmpe i 1. Verdenskrig. Da han vendte hjem, var Daisy på bryllupsrejse med den stenrige og brovtende polospiller Tom Buchanan.

Som den evige tilskuer følger Nick begivenhedernes gang efter Gatsby og Daisys genforening, vel vidende at Tom ikke vil tolerere, at Daisy har en elsker, selv om han selv ret åbent har en affære med tankpasserens kone . Han aner at eventyret ikke får en happy-ending, men er ude af stand til at gribe ind.

Det er en umulig situation - og som i et græsk skæbnedrama udvikler begivenhederne sig ubønhørligt.

Valget af Nick som fortæller er genialt: Som Daisys fætter er han en insider, men da han ikke tilhører deres samfundsklasse kan han også se begivenhederne udefra.

En enkel og tidløs historie - og alligevel et portræt af en forsvunden tid.

Analyse

Fitzgerald, Scott - Den store Gatsby

09 aug.18

I 1918, efter afslutningen på 1. verdenskrig, befandt USA sig i en ny tid. Tidligere tiders optimistiske tro på videnskabens fremskridt og menneskets gode væsen forsvandt brat i et værdisammenbrud af dimensioner, der efterlod USA i et nihilistisk tomrum. Jazztidens søde toner dannede baggrund for et opgør med regler og normer. Konsekvensen af dette opgør med årgamle traditioner og normer, betød et tab af identitet og mening.

Forfatterne, der så malende beskrev denne periode i amerikansk historie, hvor myten om den amerikanske drøm for alvor faldt fra hinanden, betegnes som ’den fortabte generation’.
Hemingway, Passos og Faulkner beskrev alle tidens forfald og vildskab, men den forfatter, der blev selve indbegrebet af de brølende 20’ere, var Francis Scott Fitzgerald.
Hans roman 'Den store Gatsby’ anses i dag for at være den roman, der allerbedst indfanger essensen af den provokerende, charmerende og depraverende jazztid.

Fitzgeralds eget liv var et storslået eksempel på udlevelsen af 20’ernes bramfri livsfilosofi. En morsom anekdote går på, at han som barn skulle have spurgt sin mor: 'Mor, når jeg bliver stor, må jeg så godt få alt det, jeg ikke har godt af?'. Fitzgerald fik gennem sit liv umådeligt rige mængder af det, som han ikke havde godt af, hvilket i sidste ende resulterede i et hjerteanfald som 44-årig.

Han blev født i 1896 i industribyen St. Paul i Minnesota og begyndte tidligt at interessere sig for at skrive. Han skrev historier til skolebladet og små teaterstykker til den lokale amatørgruppe. I 1913 startede han på Universitetet i Princeton.

1. verdenskrig var imidlertid begyndt, og i 1917 meldte han sig ind i den amerikanske hær, hvor han snart blev udnævnt til sekondløjtnant. Under sin tid i hæren skrev han udkastet til sin første roman 'The Romantic Egoist', der senere, efter flere omskrivninger, blev udgivet i 1920 under titlen 'This side of Paradise'.

Udgivelsen blev afgørende for Fitzgeralds liv og karriere. Den gjorde ham berømt fra en dag til den næste og han blev udråbt af college-ungdommen til at være den nye generations stemme. Fitzgerald følte gennem hele sit liv og forfatterskab en dyb fascination for Amerikas rige, gamle familier.  Han beundrede den uindskrænkede magt og lykke, som penge kunne købe, men portrætterede flere gange i sine bøger det forfald og den tomhed, der ofte fulgte i kølvandet.

I 1922 blev hans næste roman 'The beautyful and Damned' udgivet. Desværre blev romanen ikke nær så stor en succes som den foregående.

I 1925 udkom den roman, der siden hen har givet Fitzgerald rang som en af de største forfattere i amerikansk litteraturhistorie. 'Den store Gatsby' blev vel modtaget, men slet ikke anerkendt i den grad, som eftertiden har gjort. Der gik ni år før Fitzgerald udgav sin næste roman 'Tender Is the Night', der blev en fæl fiasko.

Som en sidste udvej tog han arbejde som manuskriptforfatter i Hollywood, glemt af sit publikum og dybt forgældet. Her arbejdede han på sin sidste roman 'The last Tycoon', som omhandlede livet i Hollywood. Bogen blev dog aldrig færdig. Fitzgerald døde af et hjertetilfælde i 1940, knap 44 år gammel. Hans skæbne var som bundet til tiden. De brølende 20’ere efterlod en dyb depression, hvor det hule ekko af jazzens toner vidnede om, hvor højt mennesket kan flyve, og hvor dybt det kan falde.

'Den store Gatsby' er romanen om den mystiske Jay Gatsby, der delvist bygger på Fitzgeralds eget liv.

Historien er ikke kun en samfundsskildring eller persontegning, men også en fortælling om den amerikanske lykkedrøms store endeligt. Drømmen om at man kan genskabe sig selv, fornægte sin hidtidige baggrund og bygge sig selv op fra bunden for til sidst at nå guldet for enden af regnbuen.

Den unge Nick Carraway er bogens fortæller. Han er flyttet fra Midtvesten mod den strålende Østkyst for at gøre sin lykke på børsen. Den mystiske Jay Gatsby lever i sit enorme og luksuriøse hus på Long Island, hvor Nick lige er flyttet ind i huset ved siden af.
Hver aften holdes der i huset kæmpe, ekstravagante selskaber, hvor jazzen svinger, trusser forsvinder og rygterne svirrer. Ingen af gæsterne kender meget til deres vært og, vigtigst af alt, grundlaget for hans formue, hvilket gør ham til oplagt offer for diverse konspirationsteorier. Nick vinder dog Gatsbys tillid. Det viser sig, at Gatsby som fattig ung løjtnant forelskede sig dybt i Nicks kusine Daisy. Forelskelsen var gensidig, men den smukke, rige Daisy giftede sig med den stupide, men exceptionelt velhavende Tom Buchanan, mens Gatsby stadig var i militærtjeneste.

Nu bor parret på den anden side af Long Island sundet, hvor den grønne lampes lokkende lys på Daisy badebro bliver symbolet på Gatsbys drøm om lykken. Al hans blændende festmenageri er kun for at vinde Daisy tilbage. Hun er drømmen, og al rigdom og succes eksisterer kun for hendes skyld. For Gatsby er vejen til målet ligegyldig.

Nick arrangerer et møde mellem Gatsby og Daisy, og alle de romantiske følelser vækkes atter til live i den lettere desillusionerede Daisy. Gatsbys eventyrverden lokker med den romantiske ungdomsforelskelses glød. Men Gatsby kan ikke nøjes med lykken og nutiden. Drømmen, han har stræbt efter så længe, har vokset sig større og større i årene, der er gået, og den forvænte, overfladiske Daisy kan ikke indfri hans blændende idealer.

Romanen ender dramatisk med flere dødsfald og Nick vender desillusioneret tilbage til Midtvesten.

Gatsby tror på, at han kan skabe sin egen identitet, uafhængigt af fortid og ophav. Det er essensen af den amerikanske drøm, at man kan blive, hvad man vil, ligegyldigt hvor man kommer fra, og hvad man har med sig. Gatsby tror så stærkt på drømmen om sig selv, at han ubetinget bliver sit nye jeg uden nogensinde at se sig tilbage. Han forbliver til det sidste tro overfor sin drøm om Daisy. Dette er netop Gatsbys uskyld og tragiske illusion. Troen på, at det aldrig er for sent. At fortiden altid kan gøres om, at der altid findes en ny chance for at gøre gamle fejl gode igen.

Fortællingen om Den store Gatsby er en universal fortælling om tabet af ungdommens uskyld. For et menneske, når det ødelægges af penge og falske værdier og for et land, når fortidens idealer støder på grund i en civilisation, der har mistet troen på sine egne drømme.

Af stud. mag. Marie Markvard Andersen

Bogdetaljer

Forlag
Gyldendal
Oversætter
Jørgen Nielsen
Faustnummer
25383354
Graphic
Harvey Macaulay/Imperiet
ISBN
9788702025040
Antal sider
192

Brugernes anmeldelser

0 anmeldelse
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer