Overtalelse

2017
)

Overtalelse af Jane Austen

01 maj.18

Den udødelige Jane Austen klassiker er en vittig og romantisk satire over tabt kærlighed og engelsk overklasse i 1800-tallet.

Handlingen udspiller sig i det smukke sydengelske landskab omkring Bath og Lyme. Anne er yngste datter af den prominente og temmeligt selvglade enkemand Sir Walter Elliot på Kellynch Hall. Som ung pige møder Anne den flotte sømand Frederick Wentworth, og de bliver forelskede i hinanden. Parret forlover sig, men familien afviser Wentworth som en passende ægtemand, da han er uden formue. Anne bryder forlovelsen med knust hjerte. Da de år senere mødes igen, er Wentworth en rig officer, som familien nu lovpriser for hans mandighed og mod i krigen. Men forbindelsen mellem han og Anne synes tabt for altid.

Jane Austens skildring af familien og skæbnen er en ironisk, stærk og rørende fortælling. Sjældent har jeg haft så mange smil på læben under læsning af en klassiker. Austen var en moderne forfatter for sin tid, som gjorde op med den oversentimentale genre ved at forvandle den til kritisk realisme med et skarpt blik på kvinders lave position i samfundet. Forfatterens iagttagelsesevne var fænomenal, hvad enten det drejede sig om karakterbeskrivelser, landskaber eller social status og omgangstone.

’Overtalelse’ indeholder et meget fint portræt af en ung kvinde, og hendes svære valg. Skal hun føje familien og ligge under for deres ringe opfattelse af hende, eller tør hun bryde fri og udleve sit eget liv? Romanen blev Jane Austens sidste roman i et vellykket og højtelsket forfatterskab blandt læsere verden over. Bogen udkom posthumt i december 1817 et halvt år efter forfatterens død.

Eva Hemmer Hansen
29577331
9788792685704