Mig før dig

2012
)

Mig før dig af Jojo Moyes

23 okt.12

Will er bitter efter en skæbnesvanger ulykke, og hans eneste ønske er at forlade denne verden. Sjov, underholdende og bittersød roman om kærligheden og retten til selv at vælge livet – og døden.

Lou Clarks liv er ude af kontrol. Hun har lige mistet sit job, og kæresten Patrick er mere interesseret i sig selv og sin sport. Endelig finder hun et job igen - ikke et ønskejob, bare noget at lave. Hun bliver ansat som handicaphjælper hos Will Traynor, som sidder i kørestol og er lammet efter en trafikulykke. Umiddelbart et nemt job, tænker Lou, men Wills hoved fejler ikke noget. Han har sin egen vilje og bliver umedgørlig, når nogen tror, at de skal lære ham at være handicappet. Alligevel bliver Lou og Will efterhånden bedre til at omgås, og Lou står gerne på hovedet, hvis det gør Will glad. Det huer ikke Lous kæreste, men hun trives med det.

’Mig før dig’ er den tredje af Moyes’ romaner. Den er sjov og underholdende men på en bittersød måde og handler både om kærligheden og døden. Livet falder den ellers livsglade Will svært efter ulykken - kæresten har forladt ham, og der er ikke så meget tilbage, når man ikke kan noget selv, ikke engang tage sine egne beslutninger. Det er et af temaerne i Moyes fremragende roman. Man mister ikke nødvendigvis evnen eller viljen til selv at finde ud af, hvad der er rigtigt for en, samtidig med at man også godt selv vil have indflydelse på, hvad man ønsker af livet. Fx har Will et ønske om at rejse til Holland og modtage aktiv dødshjælp, mens familien er meget imod. Men hvem bestemmer?

’Mig før dig’ berørte mig dybt. Den tager nogle kontroversielle emner op til debat, og det er ikke en bog, man lægger fra sig og glemmer. Moyes når helt ind under huden med denne roman.

Originally published by Rikke Bødker, Litteratursiden.

Cicero