2008
)

Ali & Nino af Kurban Said

01 mar.09

En eviggyldig fortælling om to elskende, hvis kærlighed møder modstand grundet deres forskellige kulturelle og religiøse baggrund.

Jeg elsker at læse bøger, hvor jeg får indsigt i andre verdener og kulturer, både de, der ligger geografisk langt fra min egen verden, men også de, der mentalt er et stykke væk.

For nylig faldt jeg over Ali og Nino skrevet af Kurban Said. Forfatternavnet er et pseudonym for den jødiske Lev Nussimbaum, der blev født i 1905 i Baku og senere konverterede til islam. Bogen udkom første gang i 1937, men bliver i disse år genudgivet i mange lande og er oversat til 30 sprog. Trods sine godt 70 år er det en evigt aktuel og klassisk historie om forskellige kulturer, der mødes, religion og dybe fastgroede traditioner - og ikke mindst - kærlighed på tværs af dette.

Kort fortalt handler romanen om den islamiske fyrstesøn Ali og den kristne georgiske Nino, der begge bor i byen Baku ved det Kaspiske Hav. Handlingen udspiller sig i årene før under og efter den russiske revolution, fra 1914 til 1920, hvor russerne tog magten over byen. Baku ligger i grænselandet mellem Europa og Asien og er en multikulturel by, hvor bl.a. armeniere, georgiere og muslimer lever side om side.

Ali og Nino forelsker sig som helt unge og er ikke i tvivl om, at de skal giftes, men kan det lade sig gøre med deres meget forskellige baggrund? Vi følger dem fra de er helt unge og op til første verdenskrig. De må gruelig meget igennem, og om det ender lykkeligt kan diskuteres.

Den historiske periode spiller en vigtig rolle i bogen. Da vi møder Ali og Nino første gang, er området under russisk styre, hvilket giver mange spøjse situationer, f.eks. er det ingen sag at bestå til eksamen, hvis man har de rette forbindelser eller sågar har en god ven til at sidde under pulten og hviske svarene…

Efterhånden udvikler krigen sig, og tyrkerne kommer på banen. Det betyder, at indbyggerne i det flerkulturelle Baku må vælge side. For russerne og f.eks. Ninos familie er Baku porten til Europa og for andre, som Alis slægt, er det en by med stolte persiske traditioner, der skal forsøge at holde afstand til Europa, de vestlige værdier og  teknologiske fremskridt i hastig udvikling. Vi får derfor en rigtig god indsigt i den periode og viden om de forskellige folkeslag, der lever sammen i regionen Kaukasus.

Disse modsætninger mellem vesten og østen, forskellige religioner og traditioner er med til at gøre romanen meget aktuel og interessant. Den lægger op til debat, for hvem siger at det skal være enten på den ene eller anden måde. Kan man ikke leve sammen med hver sin overbevisning, altså både-og? Forfatteren formår at servere alt dette med et glimt i øjet, sproget er fint og poetisk, men ikke uden ironi og humor. Det er en bog, der er værd at opleve.

Vandkunsten
Judyta Preis og Jørgen Herman Monrad
27432506