Borte med blæsten

2020
)

Borte med blæsten af Margaret Mitchell

19 feb.20

Slægts- og kærlighedsroman fra de amerikanske sydstater under borgerkrigen om den omsværmede Scarlett O'Hara er en klassisk underholdningsroman til alle tider.

Den smukke og uhyre egocentriske Scarlett er hovedfigur i denne klassiker, som nu er genudgivet på et andet forlag, der har holdt fast i et portræt af filmatiseringens hovedrolleindehaver Vivien Leigh på forsiden til at fodre vores indre billedskærm. Bogen er indbydende i sit udstyr med en blød, men alligevel solid, paperbacklignende fornemmelse.

'Borte med blæsten' er en historie, der har det hele: romantisk kærlighed, en markant og på den tid usædvanlig og egoistisk hovedperson og en meget spændende handling med hele den voldsomme borgerkrig som baggrund for Scarletts dramatiske skæbne i de amerikanske sydstater for over 250 år siden. Der er meget detaljerede og velbeskrevne omgivelser, beklædning og miljø i det hele taget.

Skal jeg finde noget negativt at sige om klassikeren, må det være i forhold til personbeskrivelserne. Det er som oftest beskrivelser som "hun er sådan og sådan" og "han reagerer sådan og sådan". Her møder vi absolut ikke "show it, don't tell it". Jeg oplever dog, at de omhyggelige beskrivelser af handlinger og hændelser giver så mange nuancer, at personerne alligevel fremstår troværdige.

Scarlett har et forbrug af mænd, der gør en moderne man-eater rangen stridig, og måske derfor tror jeg også, at denne historie kommer til at tage en tur til hos læserne. Hun er ung, faktisk kun 16 år, da historien starter, og netop så egocentrisk og manipulerende, som en teenager kan være. Bogen er skrevet i det forrige århundrede, men der er så meget romantisk sex i den, at det sagtens kan appellere til en moderne læser. Og så bliver Scarlett voksen til sidst og indser, hvem og hvad der betyder noget for hende i livet. Hvad kan man ønske sig mere?

BF
9788771834840
543