Kvinden der kom med kage

2024
)

Kvinden der kom med kage

01 feb.24

Glem alt om kaffeslabberas i Steen Langstrups stærke psykologiske drama om to kvinder på kanten af afgrunden.

Steen Langstrup er stærkt tilbage med ’Kvinden der kom kage’ efter 5 års romanpause. Lad dig ikke narre af den ellers hyggelige og lidt finurlige titel, for romanen er skræmmende læsning om mord under besættelsestiden og de konsekvenser, tidens gerninger havde, ikke blot for familien, men også for den som eksekverede.

Romanen kan læses som en krimi om en mordopklaring, men mest af alt er det en psykologisk skildring af to personer med alt på spil. Historien kredser kontinuerligt om fortidens hændelser, og hvad der egentlig skete dengang under besættelsestiden. Det er samtidig en fortælling om kærlighed, sorg og overlevelse med moral, skyld og uskyld som flagrende bagtæppe.

Året er 1970 og dagen allerede varm, da Ingrid går i gang med de sædvanlige morgenrutiner. Katten og hønsene skal fodres og keramikovnen tændes for at gøre klar til dagens brænding. Savnet efter Clara og de frygtelige mareridt om besættelsestiden og kz-lejren dulmes dagligt med vodka, men i dag er det særligt slemt. For i går nede i byen så hun samme bil, som tidligere var parkeret overfor hendes indkørsel. Bliver hun forfulgt?

Paranoiaen trænger sig på, og minderne fra dengang hun som 22-årig modstandskvinde likviderede stikkere, vælter frem. Er det hævnens times? Selv endte hun i koncentrationslejr og overlevede kun med nød og næppe nazismens rædsler.

Minderne er knap nok forsvundet fra nethinden, da en bil triller ind i indkørslen. Ud stiger en kvinde, der præsenterer sig som Ruth Simone. Ruth har kage med, en særlig sandkage, som hendes mor yndede at bage til hendes far. Ruth har et særligt ærinde vedrørende sin mor, der som en del af redningsaktionen De Hvide Busser var med til at redde Ingrid ud af kz-lejren. Men moren kom sig aldrig over de frygtelige oplevelser, hvis essens Ruth først for nyligt er blevet bekendt med via fundet af hendes dagbog. Lidt efter lidt opruller der sig et intenst kammerspil mellem de to kvinder og sandheden trænger langsomt op til overfladen af fortidens mørke dyb.

Det er fantastisk at have Steen Langstrup tilbage, og der er nok at glæde sig til, hvis man endnu ikke har læst hans romaner. Forfatterskabet indeholder psykologiske thrillere, gysere og noveller såvel som krimier og spændingsromaner om bl.a. besættelsestiden.

’Kvinden der kom med kage’ kan læses som en fortsættelse til forfatterens Glasnøglenominerede krimi Stikker.

2 Feet Entertainment
137341883