Tyvenes by

2008
)

Tyvenes by af David Benioff

12 æg til en bryllupskage; det er hvad to unge, arresterede mænd skal bringe for dagen for at redde livet i David Benioffs historie om sin bedstefar, knivkæmperen.

Det er ren overlevelse og eventyrfortælling i "Tyvenes by". Leningrad er belejret af tyskerne, og en usædvanlig hård vinter med stærk frost og en voldsom sult udfordrer de tilbageblevne indbyggere. Ufatteligt nok er der nogen der overlever, og det er den historie læseren møder her tilsat det krydderi der hedder eventyr, mod og spænding.

To unge mænd mødes i en mørk celle en kold frostnat, begge dømt til døden og sat i fængsel uden retssag eller anden mulighed for forsvar, men de får én chance for at redde livet. De skal finde 12 friske for at redde oberstens datters bryllup – od det i en by, der ikke har et eneste levende dyr tilbage, ikke en hund, ikke en kat eller bare en rotte er der tilbage. Selv frosne lig er i fare for at ende som føde for de sultne indbyggere. Kannibaler vandrer hvileløse og gale af sult omkring i gaderne som zombier.

De to fanger er i den grad hinandens modsætninger og alligevel opstår der et ubrydeligt venskab mellem de to knægte, som hjælper dem igennem opgaven og netop der er romanen usædvanlig stærk i sin fortælling. Det er med skildringen af dette særlige bånd, at romanen bliver særdeles fremragende. De er unge, modige og dumdristige og derfor er de ikke bange for at sætte deres liv på spil i række situationer, hvor læseren holder vejret og mæt og varm putter sig endnu længere ned under tæppet hjemme i den dybe, varme og trygge lænestol.

Bedstefarens historie er så god, at den ikke må dø ud; derfor vælger barnebarnet David at optage den på bånd og digte den færdig i romanform. Er bedstefarens historie virkelig sand  og dermed med til at understrege romanens mere barske og forfærdelige historie eller er det en anledning til at fortælle en god historie? Læs selv bogen og bliv godt underholdt samtidig med, at der sættes fede streger under, hvor forfærdelig grusomt og bestialsk mennesker kan optræde.

Oversat fra amerikansk af Kirsten A. Nielsen  efter 'City of thieves'. Politiken, 2008. 283 sider.

Politiken
27317170